onsdag den 30. november 2011

Vor bolig i Tejn










Vi købte vort hus her i Tejn for 10 år siden. Da vi på det tidspunkt stadig boede i Hovedgård, lejede vi huset ud for 2 år - dog flyttede vore lejere lidt før dette lejemål, så min kone Birthe flyttede til Bornholm i slutningen af 2003, mens jeg solgte huset i Jylland.

Da jeg så flyttede til Bornholm i foråret 2004, startede der en større ombygning for vor nye bolig.Hele køkkenet blev skrottet og flere vægge blev revet ned, så stue og køkken blev til ét stort rum, hvilket gav en masse lys fra det store vindue ud mod Østersøen.

Der blev lagt et nyt trægulv i hele huset - ja, selv i udestuen blev der gennemført med det samme trægulv som i den øvrige del af huset. De gamle gipsplader i loftet blev skiftet ud med profilbrædder, og samtlige vægge fik en tiltrængt løft i form af glasvævstapet og maling.

Badeværelset fik en totalrenovering, så det gamle støbejernsbadekar måtte lade livet til fordel for en brusekabine. Nye fliser på gulv og vægge, så jeg havde en del at se til.Derefter begyndte jeg at opføre en form for udhus, som kunne anvendes til mange formål bl.a. mine egne fritidssysler, men også som anneks for vore gæster, da hytten fik sit eget badeværelse m.v. Vor gode ven, Ole Bolin, forærede mig et skilt til hytten, da han havde fundet på navnet "Krogenborg". Navnet blev accepteret omgående.

Efter udgravningen til hyttens fundament, blev der en del jord "til overs". Der byggede jeg så starten til vor nye terrasse. Efterfølgende udvidede jeg terrassen rundt om huset, så selv den gamle terrasse blev lagt sammen med den nye. Fra om morgenen til sent om aftenen, er der altid en plads i solen på terrassen - skønt.

Midt i den gamle have, var der en kæmpe silkefyr. Dette træ måtte lade livet, da det skyggede alt for meget - og så var der ligeledes faren for at det under en storm kunne vælte ind i huset. På træets stamme har jeg bygget et havebord, med bænker hele vejen omkring. Bordet kalder jeg for stambordet.

Det meste af haven har jeg ændret. Omkring 50 træer er blevet fældet, træer der bare groede vildt, men vi fik da brænde til et par år. Jorden er blevet trimmet og meget mere.

Joh, som pensionist har man masser af tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar