fredag den 13. januar 2012

Døndalen

Vandfaldet i Døndalen
 Også nedenfor vandfaldet er der godt gang i vandet

 En underlig "skabning"

I den sidste tid, har vi haft en hel del nedbør i form af regn. Derfor havde jeg i tankerne, at en fototur til Døndalen ville være godt, når solen endelig kom frem - for åen ovenfor vandfaldet, ville være fuld af vand.

Så da solen og vejret viste sig fra den gode side i dag, fik jeg stativ og kamera ned i min rygsæk - og derefter var det ud på cyklen.

Da vi ikke har sne eller frost for tiden, er cyklen det idéelle transportmiddel i sådan en situation. Specielt når føret i skovbunden er ret smattet, er en mountainbike det helt rigtige transportmiddel. Og skovbunden var temmelig smattet i dag!

For en gang skyld fik jeg brug for det laveste gear på cyklen, for der er en del bakker på vejen gennem skoven til vandfaldet. Selve vandfaldet befinder sig omkring 700 meter fra kysten. Selv om faldet kun er på ca. 20 meter, er det alligevel Danmarks højeste fald af den art.

Da jeg for et par år siden viste min gamle ven fra Tasmanien, Erik Rudolf, vandfaldet i Døndalen, havde vi haft tørke over en rum tid, så "vandfaldet" var skrumpet ind til noget der mindede om en pakning, der var røget på en vandhane. Så det var mere en flovt at vise frem - især efter jeg havde set, Russel Falls i Tasmanien.

Men i dag var der godt nok "gang i a skie", som man siger i det jyske. Vandet fossede ud over kanten så stærkt, at jeg havde svært ved at tro, at det var det samme sted, som jeg før havde vist frem. Og den megen vand der løber igennem vandfaldet, har også gjort det en del bredere - samt, ved udmundingen til havet, fører vandet så meget jord med sig, at havet er blevet en grumset mange meter ud i Østersøen.

Dog havde det ikke meget at sige, at solen var fremme i dag. Dels står solen stadig meget lavt på himlen på denne tid af året, og dels når der næsten igen solstråler ned i Døndalen – men billederne fik jeg alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar