mandag den 16. januar 2012

Olie, kemikalie- og skrotophobning på Tejn havn

Skrotbunken er ikke ligefrem noget der pynter

Ikke alle olietønder er tomme

- og flere af de fyldte olietønder mangler skruelåget

I weekenden var jeg atter en tur på havnen, og den bunke af olie, kemikalie- og skrotbunker, der har været på havnen igennem længere tid, er begyndt at irritere mig. Flere af tønderne er åbne, da skruelågene helt mangler - og da der ikke er tale om tomme tønder, kan jeg blive helt svedt over, at tænke på, hvad der sker, hvis indholdet ender ude i havnen.

I min tid som miljøchef, var myndighederne efter os, hvis vi bare havde en tromle kemikalie stående - indendørs, men lige ved siden af en kloakrist. Hvis der gik hul på tønden, ville indholdet kunne løbe direkte ud i kloaksystemet. Derfor skulle omtalte tromle placeres på en anordning, der kunne tage lige så meget som der var i tromlen - 200 liter.

Her i Tejn havn er der ikke bare tale om en enkelt tønde - men et mindre bjerg af alle mulige tromler. Og hvad er der i dem? Man kan sikkert ikke gå ud fra, at det der står på etiketten passer, da tromlerne kan være genfyldt med rester af alle mulige slags.

Og, der er ikke tale om, at det er placeret lige ved en rist - men direkte på havnen, lige ud til havet.
Jeg har skrevet til Bornholms Regionskommune for at få dem til at tage sig af dette miljøproblem. Så må jeg se, hvad der kommer ud af det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar