søndag den 25. marts 2012

"Body Bike" i Vojens

I Klemensker kalder vi det Indoor Cycling, i Vojens kalder de det for "Body Bike" - noget med et ord som der er taget rettigheder på, derfor de mange navne på den samme ting.

Min datter Lene havde fået mig tilmeldt på holdet som gæst - dog uden at betale for timen, da det blev beregnet som en prøvetime. Cyklerne var af mærket "Supreme", og var helt sikkert en nyere model en vores i KIF, men så heller ikke mere. Vojens "Body Bike" kører hele året rundt, så man kan altid komme på et hold, uanset om det er forår eller sommer.

Heller ikke på dette hold, kunne jeg få min puls op på "max" - da den kørte mellem 125 - 135 for det meste, dog var der en øvelse, som fik pulsen op på 154 (regnet ud fra en mand på 67 år), så yngre mennesker får helt sikkert pulsen en del højere
     På holdet i Vojens, havde de nogle andre øvelser end dem vi har i KIF, men sværhedsgraden er vel omtrent den samme.
     Vi var 2 mænd og 6 kvinder, samt en kvindelig instruktør, så "kønsblandingen" var ikke meget anderledes end i Klemensker. Der er ikke mange mænd, der kan løsrive sig fra sofaen!
     Apropos puls, drejer det sig bestemt ikke bare om at få pulsen op, men lige så meget om, at pulsen hurtigt kommer ned på niveau under mindre modstand/pause. Dette indikerer, hvor ens kondition befinder sig - jo langsommere en puls falder, jo dårligere kondition, og omvendt er det for en god kondition.

Jeg har altid sagt, at landevejstræningen giver mest, og det står jeg ved, men den Indoor Cycling, giver så meget, at ens grundkondition får et gevaldigt løft inden landevejstræningen - dette har mit pulsur bevist, for min puls falder ret hurtigt under pauser og mindre belastning, så det er bestemt en god idé, at tage denne for træning i vinterhalvåret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar