lørdag den 7. april 2012

Myndigheder og ansvar!

Hvis en borger vil politianmelde en kommune - eller anden offentlig myndighed, skal dokumentationen helt sikkert være i orden, for ellers kan man være helt sikker på, at anmeldelsen vil blive vendt 180 grader. Hvis den alligevel ikke bliver det, kunne grunden godt være, at borgeren måske alligevel havde ”lidt ret” i sin påstand, men sagen ”har bedst af”, at blive glemt så hurtigt som muligt!

Når så en offentlig myndighed politianmelder en borger, får man hurtigt det indtryk, at den politiefterforskning, der helt automatisk udløses ved anmeldelsen, pr. automatik udløser en retssag imod borgeren – uden, at der har været en reel efterforskning i sagen.

Hvis man går ind retsplejelovens fjerde afsnit. Anklagemyndigheden - kan man finde følgende:

Kapitel 10: Anklagemyndigheden

§ 96. De offentlige anklageres opgave er i forbindelse med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i denne lov.

Stk. 2.  De offentlige anklagere skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.

Derfor kan det undre, at sagen i Odder, hvor Odder kommune politianmeldte en borger – bliver trukket tilbage af politiet, dagen før den berammede retssag imod omtalte borger! Sagen burde aldrig have været kommet så langt som til en retssag – hvis politiet havde udført sin efterforskning, som de har pligt til.

Den politianmeldte borger havde fået en, af ham udvalgt bisidder, til at føre sagen for ham. Manden var på ingen måde uddannet advokat, men en ganske almindelig borger. Denne mand fik aktindsigt i sagen, vel at mærke, i de sagsakter, som Odder kommune havde lagt til grund for politianmeldelsen.

Da alle disse sagsakter, i sagens hele fulde udvikling, blev afleveret i retten – før den berammede retssag, som forsvarets bevisførelse, blev sagen trukket tilbage af politiet. Der var ikke hold i de anklager, som Odder kommune havde lagt til grund for i deres politianmeldelse af borgeren.

Dette kunne politiet selv have fundet ud af – hvis de havde udført deres arbejde, efter omtalte § 96 stk. 2, hvor de skulle forhindre, at en forfølgning af en uskyldig ikke finder sted!

Men så er der det store spørgsmål nu – kan en kommune slippe af sted med, at rette falske anklager imod en borger, uden det får konsekvenser?

Det er der faktisk også en lov for, - og hvordan vil vort retssystem så takle dette spørgsmål? Det vil jeg ikke afsløre i denne omgang!

Følg med i sagens udvikling på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar