onsdag den 9. maj 2012

Kolesterolmedicin

Den 8. maj 2012, havde BT en artikel i avisen om bivirkningerne ved kolesterolmedicin, hvor BT bl.a. skrev:

”Al medicin virker på to måder. Den kan helbrede sygdom, og den kan give bivirkninger.
562.707 danskere tager dagligt en kolesterolpille. Så sent som i marts måned advarede de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA om bivirkninger af pillerne som muskelsmerter og hukommelsesbesvær.
Desuden giver pillerne en minimalt øget risiko for diabetes, viser et nyt studie, der netop er offentliggjort i ’The New England Journal of Medicine’. Ifølge formanden for Praktiserende Lægers Organisation, Henrik Dibbern, har kolesterolpillerne mange uhensigtsmæssige bivirkninger.
- 1 ud af 100 vil opleve bivirkninger som muskelsmerter og -skader, der for især ældre mennesker kan hæmme dem i hverdagen, siger han.
BT har talt med flere danskere, der har droppet medicinen pga. de uønskede sideeffekter. Nogle af dem uden at konsultere deres læge først. Men lægen skal altid tages med på råd, før medicinen lægges på hylden, siger Hjerteforeningens forskningschef Gorm Jensen.
- Oplever man muskelproblemer, ømhed eller muskelbetændelse, skal man selvfølgelig ikke tage medicinen. Men i stedet være mere aktiv med motion, kost, vægttab og droppe rygning.”

Nu har jeg selv, på denne blog, skrevet lidt om min erfaring med kolesterolmedicinen Simvastatin, som gav mig søvnproblemer og jeg blev deprimeret.

I første omgang gav jeg ikke medicinen skylden for dette, men da jeg først fik ordineret sovepiller og derefter medicin for min deprimeret tilstand (tog dette kun én gang, da denne medicin hurtigt gav en anden bivirkning) – samtidig med, at jeg nøje gennemgik tillægssedlen til Simvastatinen, begyndte der at ringe en klokke. Derefter prøvede jeg et par andre kolesterolsænkende mediciner – med samme resultat, da der stadig var statiner i skidtet. Herefter droppede jeg (efter egen beslutning) helt kolesterolmedicinen – og mine bivirkninger forsvandt samtidig.

Herefter er der så tre ting jeg skal gøre efter denne beslutning – vide hvad jeg spiser, motionere ret jævnligt, samt kontrollere mine blodtal ved lægen hver tredje måned.

En læge ordinerer selvfølgelig ikke en medicin til en patient, hvis dette et til skade for patienten, men en læge kan ikke vide om den pgl. patient kan tåle medicinen, samt, når lægen så ordinerer andet medicin, pga. bivirkninger, hvad den samlede sum af bivirkninger så kan ende ud med?

Rent medicinmæssigt, kan det sagtens blive til skruen uden ende – helt ude af kontrol! Og mange læger er nu inde på, at mange flere burde tage kolesterolmedicin. For mig lyder det som om, at man ikke et helt klar over omfanget af det, man kan komme ud for af bivirkninger!

4 kommentarer:

  1. Hej Erik - Ja, det er den sædvanlige pest-eller-kolera-problematik. Når man kommer på blodfortynding med Marevan/Marcoumar, får man mindsket risikoen for en pludselig blodprop, men samtidig øget åreforkalkningen af arterierne (fordi K-vitaminet bliver sat ud af spillet). Og der er som regel ingen, der spørger, hvilken risiko man helst vil løbe. Bare ærgerligt!

    SvarSlet
  2. Hej ktrll – har du for øvrigt et rigtigt navn? Altid godt med en kommentar til et indlæg!
    Nu er jeg som ”kolesterolpatient” aldrig blevet stillet en pest-eller-kolera-problematik i udsigt, kun, at Simvastatin er godt for mig, så din omtale, vedrørende kolesterolmedicin, er helt nyt for mig. Det er mit helt eget valg, at jeg har fravalgt Simvastatin, men jeg er så også klar over, at det har nogle forpligtigelser for at få mit kolesteroltal ned.
    Min læge har da også spurgt mig, hvordan jeg klare det, da jeg gør dette uden lægens råd og vejledning, da jeg slet ikke har modtage en sådan!
    Hørte forleden i pressen, at alt for mange danskere er på sove- og nervemedicin! Så kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvor mange af disse mennesker er samtidig på Simvastatin?
    Mvh
    Erik

    SvarSlet
  3. Jeg har ingen oplysning fået af min læge på noget tidspunkt, jeg er bare blevet fyldt med medicin. En gang blev jeg indlagt på grund af medicinen.

    Efter jeg også fik kolesterolmedicin blev jeg endnu mere syg. Efter et stykke tid stoppede jeg, af min egen frie vilje, med den medicin og fik det bedre. Jeg kunne simpelthen ikke holde det ud mere.
    Blodtryksmedicin tager jeg dog stadig, dog ikke kopimedicin. Den kunne jeg ikke tåle. Min læge,!!! har da hele tiden været fuldstændig ligeglad med om det gik op eller ned.

    SvarSlet
  4. Alle kommentarer i debatten om kolesterolmedicinen er meget velkomne, men jeg bliver nødt til at forlange, at alle kan stå frem med deres navne. Så fremover, vil anonyme henvendelser ikke blive godkendt - og derfor kommenterer jeg heller ikke det sidste indlæg, (og burde egentlig også have undladt det samme for det første indlæg).

    SvarSlet