lørdag den 5. maj 2012

Ryger eller ikke ryger?

Den 18. juni 1975, er en dato jeg altid vil kunne huske - det var dagen, hvor jeg stoppede med at ryge. I min aldersklasse, var det meget almindeligt at ryge, ja, man blev nærmest tvunget til det når man blev konfirmeret - hvilket jeg heldigvis ikke blev.

Mange annoncer, i alle dagens aviser, var præget af, at populære skuespillere "også var gået over til Prince"! At ryge var nærmest et must - og bestemt helt legalt!
I alle hjem var der altid placeret askebægre på sofaborde, da det måtte påregnes, at ens gæster skulle ryge på et tidspunkt - næsten lige fra de kom indenfor døren.

Af os fra den generation (hold da kæft, hvor jeg føler mig gammel ved at skrive sådan), huskes middagsselskaber a la jule- og påskefrokoster, hvor der blev serveret et sildebord som forret, med efterfølgende varme retter, efterfulgt af et ostebord - hvor det var helt naturligt, at der blev røget imellem retterne, og derved hen over maden på bordet! Bare at nævne det i dag, er på det nærmeste strafbart.
Et perfekt dækket bord, fra den tid, havde selvfølgelig askebægre stående strategiske steder på bordet - ja, mange havde et lille askebæger stående ud fra hver gæst!

Dengang tænkte man ikke slet ikke over lugten fra tobakken - da alt lugtede af det. Det var lovligt at ryge i busser, toge, flyvemaskiner, mødelokaler - overalt hvor man færdedes, var det helt legalt at ryge, da man forventede at folk selvfølgelig skulle ryge.

I dag kan man sagtens lugte forskel på på et rygerhjem og det omvendte, da vi helt har vænnet os til at tobaksrøgen ikke mere er en del af vor hverdag. Og jeg skal være helt ærlig, jeg har det rigtigt godt med, at denne lugt er fjernet.

Når dette er skrevet, mener jeg så også samtidig, at vi er nået helt over i det hysteriske hjørne, når der bliver skrevet, at alle er udsat for kræftfare, når bare man ser på en ryger - sammenlignet med datidens vilkår.

Som sagt, var det i sin tid tilladt at ryge i en flyvemaskine - i dag er det udlagt som brandfare i maskinen i forbindelse med rygning? Jeg mener ikke at kunne huske, at en flyvemaskine er kommet i brænd på grund af en ryger?

Dog er jeg glad for, at der ikke mere ryges hen over bordet ved et middagsselskab, da det ødelægger mad oplevelsen - og ikke mindst maden på bordet! Dog vil en ryger bestemt ikke være enig i dette. Men engang var rygning, ved middagsbordet, et helt almindeligt kulturmønster i vort samfund.

I dag kan man sagtens lugte en ryger på lang afstand, man kan, som ikke ryger, sågar lugte en "rygerbil" under kørsel. Så egentlig har vi opnået en god del ved, "at være efter rygerne" så der bliver tager meget mere hensyn til ikke rygerne. Men vi er også kommet dertil, at vi er blevet helt hysteriske overfor rygerne, da det stadig er lovligt at ryge.

Jeg ønsker mig på ingen måde mig tilbage til "de gode gamle dage", men vi skal også passe på, at sammenligne rygning som noget"næsten kriminelt", som vi er godt på vej til. Trafikosen fra vore biler er stadig farligere end tobaksosen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar