lørdag den 28. juli 2012

Helligdomsklipperne


Stien der fører ned til Helligdomsklipperne. Bygningen der ses i billedet, er
Bornholms Kunstmuseum - også et besøg værd!
Jeg har før gået fra Tejn til Helligdomsklipperne langs de etablerede kyststier, hvilket jeg godt kan anbefale, da oplevelsen står helt i mål til anstrengelserne. Men i dag tog jeg den gamle mountainbike ud mod Stammershalle, ned gennem bakken ved Døndalen - og op igen på den anden side, hvor stien, ned til Helligdomsklipperne, går lige til venstre på toppen af bakken.

Klipperne set nedefra
Ved samme sti ligger Bornholms Kunstmuseum, som man passerer ned til klipperne. Her kan man sætte sin cykel i dertil indrettede faciliteter, og hvis man har trang til en vand eller is, kan man købe det lige ved siden af. Så her er der tænkt på turisten, der er på tur.

Klipperne tårner sig 22 meter op over havets overflade. Under istiden befandt klipperne sig under havet, men rejste sig, da isen smeltede. Denne naturkyst, som man finder her, findes ingen andre steder i Danmark.


Den klippe, hvor mågen sidder på, skal man
nok holde sig fra - bare et godt råd.









I Middelalderen lå der et kapel (Trefoldighedskapellet) på marken lige ovenfor Helligdomsklippen. For foden af klippen lå en hellig kilde, der gav livgivende vand - der blev bragt op til kapellet. Ved Skt. Hans nat besøgte mange mennesker stedet i håb om helbredelse for alle mulige sygdomme og skavanker. Det er ud fra denne aktivitet, at navnet "Helligdomsklipperne" stammer fra.



Trapperne ned til havet, trænger til en kærlig hånd -
mildt sagt. Det kan sagtens blive bedre.




Når jeg tænker på min tid i Australien - og navnlig med tanke på hvor meget/lidt man betaler i skat - set i forhold til skatten i Danmark, kan det godt undre mig, at vi ikke vedligeholder de steder som vi gerne ser vore turister besøger.
Overalt hvor jeg kom på Tasmanien, som har steder der er langt højere en her på Bornholm, var alt vedligeholdt i sådan en grad, at jeg havde mere end svært ved at forestille mig, at der kunne ske ulykker på deres trappe og stisystemer.

Her på Bornholm er det desværre meget anderledes. På trapperne ved Døndalen, skal man passe meget på, da der er flere trin der enten mangler, eller er pilrådne. Her ved Helligdomsklipperne er det ikke helt så slemt, men alligevel! Der er flere trin som er rådne, og et gelænder er simpelt hen faldet af i den ene side.

Hvis vi vil vore turister det godt, er der bestemt plads til forbedringer på dette sikkerhedsområde.

  
Selv voksne forstår ikke faren ved at
klatre på klipperne. Her er én, som har
meget besvær med at komme ned igen.

Stenen ved Helligdomsklipperne, som står lige ovenfor
stisystemet, der forbinder Tejn med Gudhjem ved kysten.
 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar