fredag den 10. august 2012

Den glemte mission


Det danske panserede køretøj på Cypern, hvor der døde en dansk FN-soldat
I 1960'erne sendte Danmark FN-soldater til Congo, Gaza og Cypern som fredsbevarende styrker. Mange soldater var i flere omgange på Cypern, da de efterhånden fik et helt specielt forhold til den græske befolkning, et forhold, der efterhånden er blevet til et specielt venskab for livet.

Mange mennesker i Danmark, går rundt i den tro, at forholdene for disse udsendte styrker, nærmest var at betragte som et ferieophold, eller noget der kunne sammenlignes med en charterrejse med alt betalt fra staten. Men, under disse FN-missioner, døde der 24 danske soldater!!!!

I de år der er gået siden disse missioner er stoppet, har der været mange veteraner nede på Cypern, for gense de områder de havde ansvaret for, samt, at mindes deres døde kammerater. Hver gang har de selv betalt deres rejseomkostninger - og det er på trods af, at andre veteraner kan få tilskud til deres veteranrejser. Dette betyder ikke, at Cypernveteranerne ikke har søgt om rejsetilskud, men det betyder, at de hver gang er blevet afvist for at få tilskud til deres rejser!

Det er typisk veteraner fra efter 1992, der kan få tilskud til deres veteranrejser, da formanden for De Blå Baretter, Bjarne Hesselberg, ikke agter at bevilge noget som helst til veteraner fra før den tid, selv om de er berettiget til det.

Der er ingen der skal bilde mig ind, at det disse veteraner fra Congo, Gaza og Cypern har glemt deres traumer fra deres indsatstid. Et dansk panseret køretøj forulykkede engang på Cypern, hvor en soldat døde. Jeg kender personligt en af dem der var med i det køretøj, og han er aldrig kommet over det, hverken med hensyn til de fysiske skader - eller de psykiske skader. På samme måde som frihedskæmper fra 2. Verdenskrig stadig døjer med psykiske skader, fordi han har været med i en gruppe som likviderede egne landsmænd, der var "lidt for gode venner" med besættelsesmagten i sin tid.

Så sent som sidste år, besøgte en tidligere frihedskæmper os her i Tejn. Da vi kom ind på besættelsestiden, skete der en total forvandling med ham. Tårerne stod ud af hans øjene, og hans ansigtsfarve skiftede fra det ene øjeblik til det andet. Disse likvideringer kom han aldrig over.

Med 24 døde soldater på Cypern alene, er der noget der fortæller mig, at det ikke har været "den badeferie", som mange vil gøre de gæve FN- soldaters indsats til.

I de år, hvor jeg har været tilknyttet hjemmeværnet i Odder, hvoraf de sidste 4 år var som chef, har jeg haft en del tidligere frihedskæmpere og FN-soldater i kompagniet, og der har altid været med stor interesse, at jeg har lyttet til disse gæve gutters beretninger om den indsats de har udøvet - en indsats vi ikke kan takke dem nok for. Derfor smerter det mig, at vi har en privat organisation som De Blå Baretter, der ikke på samme måder, værdsætter denne indsats.

De danske FN-veteraner ved oprettelsen af deres mindes-
mærke for deres døde kammerat
Den før omtalte episode med det danske panseret køretøj på Cypern, fik den udgang, efter soldatens død, at man satte et kors til minde om den danske soldat.

Dette kors bukkede under for tidens tand, hvilket flere veteraner på deres ture til Cypern havde bemærket.

Derfor fik de lavet et nyt mindesmærke på stedet - et mindesmærke, der på værdig vis, blev afsløret af en gruppe Cypern- og Gazaveteraner på stedet, hvor den danske soldat var omkommet.
Det nye mindesmærke er oprettet - for veteranernes egne midler

Det gamle kors blev ikke destrueret, men forsøgt at sende tilbage til Danmark ad officielle kanaler, hvilket blev afslået. Man gav ikke tilskud til den slags!

Derefter lavede veteranerne, på stedet, en egen indsamling, og fik det gamle kors sendt til Danmark via et skib. Korset kan nu ses på FN-museet i Frøslevlejren.

De gamle veteraner glemmer ikke deres døde kammerater - det er der derimod andre der gør!

7 kommentarer:

  1. Endelig en der siger fra, en badeferie hvor har de det fra? er det de folk der ikke selv har været udsendt på øen. Jeg/vi er ikke i tvivl om at alle missioner har været hårde uanset om det var den Danske Brigade i Tyskland eller GAZA/SFOR/ISAF og alle de andre. Derfor nærer jeg stor respekt for deres indsats og arbejde for freden og Danmark. Hvorfor så ikke den jeg og mange tusinde andre danske soldater har ydet.
    A.K P
    UNFICYP
    45-46-48-49

    SvarSlet
  2. Husk altid at skrive jeres navn som afsender - ellers kan jeg ikke godkende kommentarer. Der ligger en kommentar, som der ikke er et navn på, så hvis du vil have det på bloggen, må du skrive dit navn (og hvis du har været udsendt , så gerne hold nummer) under dit indlæg

    Mvh
    Erik Krog

    SvarSlet
  3. En af grundene til, at jeg bakker Cypernveteranerne op er, at disse brave danske FN-soldater ikke bliver tilegnet noget som helst af KSO-midlerne, da formanden for DBB har skrevet i en mail, at disse midler kun skal tilfalde udsendinge efter 1992.

    Intet er mere forkert, når vi taler KSO-midler, da disse er øremærket alle veteraner.

    Mvh
    Erik Krog

    SvarSlet
  4. Hej

    Det er jo ikke sandt, da jeg har tildelt midler til disse

    mvh
    Anker Sewohl

    SvarSlet
  5. Hvornår og til hvem er disse KSO-midler tildelt - og vi taler veteraner fra før 1992. Hvis du kan svare mig på det, kan jeg kontrollere den e-mail jeg er kommet i besiddelse af!
    Mvh
    Erik Krog

    SvarSlet
  6. Jeg har modtaget et svar af en anonym?!? Jeg har skrevet det før - også på min blog i højre side, så det kan vel ikke være så svært at underskrive sig?
    Hvis det er et svar på det jeg skrev kl. 17:42, så skal jeg have svar på præcis hvem disse midler er givet til - og jeg taler om KSO-midler, samt beløb, og i hvilken anledning med datoangivelse, så har jeg mulighed for, at indhente oplysning, som kan være bekræftende eller det modsatte. Men igen - jeg er i besiddelse af en e-mail, hvor DBB's formand skriver, at KSO-midlerne tilfalder udsendinge efter 1992.

    Mvh
    Erik Krog

    SvarSlet
  7. Anker Sewohl!

    Eller giv mig bare en dokumentation for anvendelsen af KSO-midler, der skulle være anvendt til udsendinge fra før 1992 - under den nuværende formand for DBB

    Mvh
    Erik Krog

    SvarSlet