mandag den 13. august 2012

Kolesterol og træningsmetoder

Da jeg er diabetespatient, går jeg jævnligt til kontrol for mine blodtal, og da jeg ikke kan tåle kolesterolmedicin, går jeg en del op i disse blodtal, som jeg får taget ca. hver 3. måned. Det skal dog lige nævnes, at alle mine andre blodtal er superfine, så derfor skriver jeg ikke om dem!

Som jeg før har omtalt i et andet indlæg om samme problematik, begyndte jeg at gå til ”Indoor Cycling” i Klemensker Fitnesscenter her på Bornholm, da jeg aktivt var nødt til, at gøre noget for at få mine kolesteroltal ned – altså uden medicin.

Den 13. Okt. 2011 var det totale kolesterol på 5.77, Triglycerider på 1.17 og LDL på 3.81. Dette kunne godt accepteres af lægen, men efter ”De lærdes mening”, var der et par tal som kunne forbedres, dog uden at jeg p.t. var i ”livsfare”.

Så startede jeg på ”Indoor Cycling”, da sæsonen for udendørs cykling ikke lige var til dette pga. sne og kulde.
Den 16. Jan. 2012 var det totale kolesterol på 6.0, Triglycerider på 1.43 og LDL på 3.9. Okay, tænkte jeg, det tager nok lige lidt tid, før denne form for træning virker, så jeg gav det lige en chance til.
Den 11. Apr. 2012 var det totale kolesterol på 5.9, Triglycerider på 1.55 og LDL på 3.7. Altså ikke nogen mærkbar forbedring på trods af 4½ måneds træning i de indendørs cykler. Og det selv om jeg har en mindre sø af sved under mig, efter hver træningstime!

Så kom forsommeren – og derved en sommerpause i de indendørs træningstimer. Så nu var det mountainbiken og racercyklen, der skulle ud på landevejene, og det er en helt anden slags træning, selv om det stadig foregår på en cykel.

I dag har jeg så igen været ved lægen for at få kontrolleret mine blodtal – og der var en væsentlig fremgang at spore i denne ”sladreprøve”.
Her den 13. Aug. 2012 var det totale kolesterol på 5.1, Triglycerider på 0.83 og LDL på 3.0.

Disse tal fortæller mig, at landevejstræningen giver meget mere end, at sidde inden døre og cykle på ”spinningscykler”, selv om man piner sig nok så meget.

1 kommentar:

  1. Daaamn...ja der er da noget af en forskel der. :)

    SvarSlet