lørdag den 8. september 2012

Diabetes, motion og vægttab

Jeg fik diabetes for 20 år siden - en ting, som min daværende læge i Hovedgård, stillede sig meget forundret overfor, da jeg slet ikke var "typen" på denne sygdom, da jeg i det meste af mit liv, havde været meget aktiv i både cykelsport og terrænløb. Min diabetes kunne dog skyldes noget arveligt, men da alle mine aner allerede var døde, kunne jeg ikke stille spørgsmålet om det arvelige dér! Jeg er dog af den opfattelse, at min diabetes mere skyldes stress.

Nu havde jeg den mulighed, at stille min diabetes "på hovedet", og døbe den om til en "sund sygdom", da jeg nu skulle tage hensyn til mine kostvaner. „Okay", ville mange sikkert sige, „kan du ikke bare tage lidt mere insulin, og så leve og spise som du selv syntes?" Og jo, det kunne jeg da godt gøre, men indtagelse af insulin forkorter ens liv, så indtagelse af meget insulin - ja, jeg behøver vel ikke skrive mere, vel?

Derfor var valget ikke så svært med at leve sundere, dyrke motion og have obs. på min vægt, så mit insulinforbrug blev så lidt som muligt.


Type 2 diabetes

Mange diabetikere af typen 2, får en pille dagligt, og tror så, at de kan leve videre som de plejer. Dette gør de bl.a. fordi de ikke får den tilstrækkelige oplysning ved deres læge, eller også hører de slet ikke efter. Ved lægen får man også meget skriftligt materiale med hjem som "nykåret diabetiker", men alt for mange gider slet ikke læse det, og så opstår problemerne, hvis man går rundt i troen, at man bare kan leve videre som man før har gjort!

For højt blodsukker giver kredsløbssygdomme, og det går i første omgang ud over de legemer, der befinder sig længst fra hjertet, som bekendt er den muskel, der pumper blodet rundt i kroppen - og blodet skal helt ud i alle kroge af legemet. Derfor, er det første det går ud over, er fødderne - da disse befinder sig længst væk fra hjertet. Derfor er det meget vigtigt, at ens blodsukker bliver holdt på et niveau, hvor hjertet kan pumpe blodet rundt i hele kroppen.

Derfor går langt de fleste diabetikere til en tre måneders kontrol ved deres læge, for at få taget en "sladreprøve" i form af en blodprøve. Denne sladreprøve fortæller helt klart, hvordan man har levet de sidste tre måneder, så det nytter ikke noget, at man kun lever sundt i den sidste uge op til dette kontrolbesøg, for blodprøven sladrer til lægen.

Hvis man ikke lever efter sin diabetes betingelser, så kan man helt regne med en masse følgesygdomme, så det er helt op til ens eget valg, om man i tilgift til sin diabetes også vil have dårligt syn, eller helt blind, kredssygdomme, amputation af fødder/ben og mange andre ting. For mig var valget slet ikke så svært, så jeg valgte alle de følgesygdomme fra, ved at leve sundt, dyrke motion og have fokus på min vægt.

De fleste af type 2 diabetikere kan faktisk godt slippe af med deres sygdom, da de "kun" har sygdommen på grund af deres levevis og derfor vejer alt for meget. Hvis de tabte dem, og havde et BMI som passede til deres højde, kunne langt de fleste slippe for denne sygdom.

Min diabetes er af typen 1, så jeg er tvunget til insulin fire gange om dagen, samt at jeg, endnu flere gange, skal kontrollerer mit blodsukker. Okay, jeg vil godt indrømme, at det er lidt træls at leve sådan, men mange andre syge har det langt værre end jeg, så jeg har ingen grund til at klage.



Motion og virkning

Motion er en meget vigtig faktor for diabetespatienter, og så kan man selv vælge om man vil dyrke motion på almindeligt niveau, eller dyrke ekstrem sport - for dette kan sagtens lade sig gøre, men det kræver, at man kender sin krop til bunds.

Og hvordan kan jeg så komme med sådan en påstand? Men det kan jeg, da jeg selv har dyrket ekstrem sport med diabetes. Bl.a. har jeg kørt og gennemført Århus - København 10 (ti) gange, og en cykeltur på 359 km, vil jeg godt kalde ekstrem sport, da vi kører en meget længere tur end nogen som helst etape i Tour de France. Jeg har også kørt og gennemført andre løb, bl.a. i Norge, hvor jeg også vil kalde forholdene for "ret udfordrende", selv for én uden diabetes. Så der er ingen undskyldninger for ikke at dyrke motion - på dit helt eget plan!

Når man jævnligt dyrker motion, er der en "efterforbrænding" - forstået på den måde, at kroppen efterforbrænder blodsukkeret således, at man ikke behøver så meget insulin, ved et efterfølgende måltid, som man ellers plejer at tilføre kroppen. Derfor er det meget vigtigt, at man kender sin krop, for ellers kan man meget hurtigt få en "jordprøve", som de siger i motocross. I de 20 år jeg har haft diabetes, har jeg haft "føling" (ved for lavt blodsukker) mange gange, men jeg har aldrig oplevet er regulært insulinchok - dog har jeg været tæt på. Et blodsukker på 1,8 er ret "kriminelt", så her skal der handles hurtigt! Det værste ved så lavt et blodsukker er, at også hjernen sætter ud, så igen, det er yderst vigtigt, at du kender din krop! Derfor, hav altid druesukker på dig - altid!

En sidegevinst til jævnligt motion er, at blodtrykket falder ret markant. Jeg har flere gange måtte lade være med at tage min medicin for forhøjet blodtryk, da mit blodtryk blev meget for lavt når jeg tog min medicin samtidig med en god træningstur.



Vægttab og kost

Kan man tabe sig ved Indoor Cycling, eller bare ved at deltage i almindelig træning i et motionscenter?
Ja, selvfølgelig kan man det! Men det kræver en indsats af dig selv. Mange vil godt tabe sig, men kan ikke motionere af en eller anden grund, og med kosten alene er det en meget langsommelig proces. Så det at tabe sig, er en kombination af motion og kost.

Hvis man hver gang, efter en motionstime, går direkte hen og køber en wienerbrødsstang og en liter sødmælk, hvorefter det ryger lige ned i kagehullet, så er det helt sikkert, at man ikke taber sig - overhovedet! Som diabetiker véd man helt klart, hvilke fødevarer, der giver skub i blodsukkeret. Alt i hvedemel forhøjer blodsukkeret, og derved har jeg også taget fat i ris- og pastavarer. Så hvis man spiser meget af disse fødevarer, skal man gøre sig helt klart, at insulinforbruget bliver højt, samt, at man skal motionere mere end normalt, da disse fødevarer omdannes til sukker i maven - og hvis dette ikke bliver forbrændt, sætter det sig som fedt! Så Franskbrød, kager og pasta er bestemt ikke sundt mad.
     En rigtig god ting, for en diabetiker, er havregryn. Jeg er meste til den økologiske grove havregryn, så har maven også noget at arbejde med.

I dag, da jeg arbejdede i haven, følte jeg, at mit blodsukker var for lavt - altså, jeg var begyndt at få lidt "føling". Når man har denne mistanke, skal man ikke bare lade som ingenting, men tage dette alvorligt, så jeg gik ind og målte mit blodsukker. 3,5 viste mit blodsukkerapparat, så jeg var på vej ned. Jeg spiste tre mariekiks, ventede en ½ time, og målte atter mit blodsukker - nu viste det 6,7. Et helt klart bevis på, at fødevarer af hvede, får blodsukkeret til at stige omgående, det er næsten lige så godt som druesukker!

Alle grønsager sætter sig slet ikke i blodsukkeret - men til grønsager hører ikke frugt, da dette indeholder frugtsukker, hvilket kan læses i blodsukkeret. Især kan rosiner og druer få blodsukkeret til at stige ret hurtigt, så det skal man lige tage højde for.

Så hvis man vil tabe sig, samtidig med at motionere i motionscentret, er det et must, at man er helt med på kosten. Når man kombinerer disse to ting, kan man få et rigtigt godt resultat ud af et mål på et vægttab, og hvis man vil af med en diabetes type 2, kan man komme rigtig langt med sine anstrengelser. Og noget helt andet er, at man får det også meget bedre med sig selv.

Til sidst vil jeg lige sige, at ikke alle kan gennemføre dette alene. Mange skal have hjælp på en eller anden måde, og andre må en tur på operationsbordet, men for alle gælder det, at det er dig selv, der skal tage beslutningen - beslutningen om et bedre liv, for det er dit liv det gælder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar