lørdag den 29. september 2012

På vej ind i årets mørke tid

Den 22. september havde vi jævndøgn - lys og mørke var fordelt ligeligt i dette døgn. Nu er det allerede over en uge siden vi passerede dette skæringsdøgn, og det ville ikke være så "slemt" hvis det var foråret vi gik i møde, men det er den mørke tid på året, der står lige foran os!

Racercyklen står foran en tid på loftet, eller måske skal den op på "træneren" - også kaldet ruller - for vinteren, da denne cykeltype bestemt ikke egner sig til sne, sjap, salt og grus. "I gamle dage", da jeg kørte mange cykelløb i 1960'erne, blev raceren altid sat på loftet om vinteren. Hjul og alle forkromede dele blev smurt ind i vaseline, for at det ikke skulle ruste på loftets kolde og fugtige luft. Dengang havde vi "bare" denne ene cykel, ikke engang et par ekstra hjul var der råd til, så der blev passet rigtigt godt på denne cykel, så den kan holde til næste sæsons strabadser.
     I dag er det en helt anden sag. Mange cykelryttere har 2 - 3 racercykler, alt efter hvilken løbstype de stiller op i, da en enkeltstart ikke "kan køres" på en ganske almindelig racercykel! Ja, jeg må også selv knibe mig i armen - der bliver godt nok gået op i det i dag, men billigt, kan det bestemt ikke være!

Nå, tilbage til den mørke tid på året. Nu står mountainbiken for tur på de lange landeveje, og det er bestemt heller ikke noget at rynke på næsen af. Det er helt sikkert et noget andet tempo, der nu bliver lagt for dagen, men det er heller ikke det afgørende i vintertræningen, det afgørende er, at man stadig holder sig i gang!
     Som de læsere, der har fulgt lidt med på min blog, véd de også, at jeg sidste vinter var begyndt at gå til "Indoor Cycling" i Klemensker - men, at denne motionsform ikke anvendes i Klemensker Fitness om sommeren, da der er andre udendørs aktiviteter for motionisterne, da mange af disse træner til øens største motionscykelløb "Bornholm Rundt", samt andre løb på øen. Dog er der også en del, der tager til motionscykelløb i Sverige og Norge - ikke at forglemme.

Sæsonen for "Indoor Cycling" er faktisk allerede startet i Klemensker Fitness for 4 uger siden, hvilket jeg selv har været en del af siden sæsonen startede. Der er endnu ikke tale om fuldt hold, men deltagerantallet er stærkt stigende - dog fornemmer jeg, at pigerne, ligesom i sidste sæson, vil være i overtal, hvilket jeg ikke skal beklage, selv om støjniveauet, før instruktøren sætter os igang, til tiden kan være lidt højt!

I et tidligere indlæg, skrev jeg om, at "Indoor Cycling" faktisk ikke kunne ses på mine blodtal, som jeg får oplyst hver tredje måned, på grund af min kontrol som diabetespatient - så hvorfor blive ved med denne form for træning? Tja, hvis jeg ikke træner, så vil mit kolesteroltal stige, så dette er en meget væsentlig grund til fortsat træning.
     Nu skrev jeg også i indledningen til dette indlæg, at jeg overvejede at sætte min racercykel op på ruller, hvilket så er en mulighed for, at jeg kan dyrke "Indoor Cycling" hjemme! Nu er jeg sådan indrettet, at jeg ikke behøver tvinges ud til træning, så det med at flytte træningen hjem til Tejn kunne være en mulighed, men det vil tiden så vise.

Tilbage er stadig - at vi næsten har et ½ år endnu, før dagens lyse timer tager over igen. På den anden side, så er vi til den tid et ½ år ældre, så hvorfor se frem til det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar