søndag den 30. september 2012

Pensionister bebor de danske øer?!?

En pensionist på vej i mortionscykelløbet "Bornholm
Rundt", en tur på 103 km - helt uden stok og rollator
Her til morgen, kunne jeg se et indlæg på TV2 News om, at pensionisterne bosætter sig på de danske øer, hvorefter, der vises ældre mennesker med rollatorer, der med meget små skridt bevæger sig hen mod bybænken. Andre gange, hvor temaet er at pensionisterne er de rige i samfundet, vises billeder af ældre borgere bevæge sig rundt på de danske golfbaner - helt uden hjælpemidler. Vor medier forstår at skabe et fordrejet billede, der skal passe til deres påstande. Det er så manipulerende, at jeg til tider får kvalme over det - men nu er jeg jo også selv pensionist!

Tilbage til de danske øer. Danmark består af en del øer, hvor 72 af øerne er beboet, ja, faktisk er der kun Jylland der er en halvø, og så kan vi også regne den øverste del af Jylland for en ø, da en broforbindelse ikke er nok til at fraskrive en sådan beskrivelse. Måske kommer det bag på en del københavnere, at de reelt set, selv er ø-boere?
     Nu er jeg ikke helt med på, hvor TV2 News mener med, at vi pensionister bosætter os, da det i den sammenhæng, er lidt af et begreb, og at de så samtidig skaber et billede af "den samlede ældrebyrde" som rollatorkørende/gående, er et helt forfejlet billede af nutidens pensionister. Masser af pensionister dyrker en eller anden form for motion, som bestemt kan tåle sammenligning med den motion, som udføres af den yngre aldersklasse. F.eks. er der en del over 60 år på holdet til "Indoor Cycling" i Klemensker, der ikke står tilbage for de yngre på holdet - nærmest tværtimod, og jeg kan dårligt tro, at det skulle være anderledes i andre dele af landet. Jeg selv tager gerne en cykeltur med de unge mennesker, også selv om turen går ud over de 100 km.

Jeg syntes selv, at min far var gammel i hans tid (han blev kun 57 år), men vor aldersklasse i dag, er helt anderledes bevist om motion, rygning og kost, så vi i dag har en større skare af pensionister, der har et meget bedre livsindhold end tidligere tiders pensionister.
     Masser af pensionister udfører ligeledes en frivilligt ulønnet indsats i samfundet - helt uden rollatorer, som TV2 News ellers fremstiller os som! Mange af mine bekendte går til gymnastik hele vinteren, går lange ture - ofte ud over 20 km om dagen. Så det billede som TV2 News forsøger at fremstille af alle os pensionister, er direkte forkert!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar