onsdag den 5. september 2012

Royalt besøg på Bornholm

Borgmester Winnie Brosbøll står parat til at byde
Regentparret velkommen til Bornholm
I dag, den 5. september, på Danmarks flagdag for vore udsendte soldater, fik vi her på Bornholm besøg af selveste Dronning Margrethe og Prins Henrik.

Det sker jo ikke hver dag med royalt besøg her på øen - dog har Prins Henrik en vane med, at tage "Dannebrog" her til øen, når bukkejagten går ind, men dette var ikke tilfældet i dag.

Besøget er et led i Regentparrets sommertogt - og det skulle vist også snart være, hvis de skulle nå det i denne sommer, da vi er gået ind i efteråret - selv om jeg vil tillade mig, at kalde årstiden for "sensommer".

Nu har jeg ikke ret mange billeder af "Dannebrog" på det seneste, så dette var en rigtig god undskyldning for at tage til Rønne i dag, for at tage lidt billeder af dette officielle besøg.

Jeg var heldigvis kommet i god tid, så jeg fik en rigtig god plads lige foran landgangen, med Slesvigske Musikkorps på min højre side, der kunne levere en god underholdning med deres musik - for spille, det kunne de bestemt.


Se rigtig godt på dette billede af Regentparret. Det fortæller lidt mere end ord!

Regentparret går i land i Rønne
Selv om solen så frem engang imellem, så blæste der en rigtig god vind ind over Østersøen, så flere af tilskuerne frøs med anstand. Borgmester Winnie Brosbøll, fra Socialdemokraterne, havde en lille trøje med, som lige kunne dække hendes skuldre og Borgmesterkæden. Denne trøje fik hurtigt "ben at gå på", da Kongeskibet "Dannebrog" dukkede op bag havneindløbet. Nu var alle klar til at tage imod Regentparret.

Æreskompagniet, der stod for enden af den røde løber, havde terpet eksercits i den sidste halve time, hvilket også var påkrævet. Jeg vil påstå, at vi, 2. ugers rekrutter, var bedre i min tid, så det jeg så på kajen i Rønne kunne ikke imponere mig.


Regentparret hilser på bornholmerne
Som på et skjult signal, hørtes alle havnens skibes horn på samme tid. Dette kom meget overraskende for os alle, men det var en meget værdig modtagelse af dette pragtfulde Kongeskib.

Jeg har selvfølgelig set "Dannebrog" mange andre steder end her på øen. Den første gang jeg kan mindes skibet, var i Aalborg i 1956, hvor daværende Kong Frederik IX og Dronning Ingrid, samt "de tre små prinsesser" besøgte byen. Også i min tid på Færøerne har jeg set Kongeskibe et par gange, bl.a. har jeg fotograferet "Dannebrog" fra en færøsk båd ude i Nolsøfjorden. Jeg har altid syntes, at "Dannebrog" er et usædvanligt smukt skib!

Selve velkomsten på kajen i Rønne, gik vist lige efter bogen, så det varede ikke længe efter Dronningen og Prinsens rundgang på havnen, med hilsner til udvalgte personer, samt en tur langs de mange mennesker der stod og hilste dem velkommen (Prins Henrik hilste på en del børn undervejs), så jeg besluttede, at drage nordpå igen - hjem til Tejn.

Ifølge programmet, skulle Regentparret spise på Stammershalle restaurant - også et sted jeg kender ret godt, da jeg passerer stedet på mange af mine gåture, så jeg havde lidt i baghovedet, at tage derud, for også at kunne få dette i kassen - og netop Stammershalles badehotel og restaurant, har en pragtfuld udsigt ud over Østersøen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar