fredag den 26. oktober 2012

Aftenskyer og vindmøller på Bornholm

Her til aften, da jeg kørte hjem efter endt træning i Klemensker, faldt mit blik på skyerne omkring Bornholm, da jeg syntes de var lidt anderledes end de plejer at være. Der var ikke bare mange forskellige former for skyer, men også lyset fra en sol, der var på vej ned mod vest, gav det hele et lidt anderledes skær over sig. Og det var ikke det samme syn jeg så, når blikket faldt på øst, vest eller syd.

Billederne er taget på vejen mellem Klemensker og Olsker.

Dette billede er taget mod vest, hvor den nedgående sol giver skyerne en hel særlig effekt

Når jeg ser på disse vindmøller, kommer jeg til at tænke på de nye store møller, som tænkes opført her på Bornholm. De beboere, der er direkte berørt af de nye planer, er ikke helt tilfreds med de nye mølleplaner, da man mener, at generne bliver alt for store, samt, at Bornholms Regionskommune ikke har helt styr på det støjniveau, som de involverede bliver udsat for.

Det er her, at jeg mener, at en miljøpolitik kunne gøre sin gavn. Miljøledelsessystemet ISO 14001 er udarbejdet til virksomheder - kommunen er også en virksomhed, så systemet, eller dele af systemet, kunne sagtens anvendes i kommunen. Derved skulle kommunen bl.a. gøre rede for, at de overholder miljølovene i sådanne sager - og ikke blot gøre rede for, at de overholder lovene, de skal også bevise det - på samme måde, som andre virksomheder allerede gør det i dag!

Dette billede er taget mod Øst, hvor skyerne er meget anderledes end i den modsatte retning.
Så kommer dette billede mod syd, hvor sorte skyer trækker op, men med et lysshow lige under sig. Utroligt, at der er så stor forskel på tre verdenshjørner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar