fredag den 12. oktober 2012

Bornholmske cykelveje

Her lå der engeng en jernbane
Jeg har flere gange cyklet på den gamle jernbane fra Rø, som i dag er en perfekt cykelvej. Dagen i dag var super til at gentage en tur fra Rø, og med mit kamera som den eneste "last", tog jeg mountainbiken mod Rø. Turen gik gennem Døndalens bakker, hvor jeg fortsatte til højre op mod Rø.

Da jeg passerede Rø golfbane, så jeg tre ældre mænd (på min alder) krydse cykelvejen med golfudstyr - samt en elektrisk golfvogn. Det fik mig til at overveje, om man nu kunne kalde golf for en rigtig sport?

Jeg ser ikke meget sport i, at man kører rundt på en bane med en elektrisk vogn, for derefter at stige ud af vognen, for at slå til en lille golfbold, og videre i vognen efter bolden. Det er vist ikke meget motion i den "sport"? Med lidt god vilje, kan man vel sætte golf i samme bås som dart!




Det er altså ikke et postkort jeg har scannet, men sådan ser der rent faktisk ud, fra en af de mange cykelveje på Bornholm

Mange søer ser man ikke fra bilen, derfor er det en god idé med de mange
cykelveje. Så, et rigtigt godt råd, tag cyklen rundt på Bornholm!
Nå tilbage til cykelvejen på den gamle jernbane. De bornholmske cykelveje er en ren "guldgrubbe" for en cyklist, der vil ud og have nogle naturoplevelser - slet ingen tvivl om det. Det er en lidt anden verden end den, der ligger langs hovedvejene.

Det er helt utroligt så mange søer, der findes i den bornholmske natur - samt skove, klipper, gårde i maleriske landskaber og de mange skovstier, der er godt skiltet, så man ikke farer vild - hvilket man sagtens kan gøre i Rutsker Højlyng, hvis man ikke følger skiltene.



Når man så har en MTB, kan man komme helt ind i skoven på cyklen, som her ved "Rokkestenen" i Rutsker Højlyng
En af de ting man rigtig fornemmer i denne flotte bornholmske natur, er stilheden - kun afbrudt af fuglene kvidren. Er der noget at sige til, at jeg elsker denne form for cykelture?

På turen igennem skovstier og cykelveje, kommer man ud for mange motiver på sådan en tur, som bl.a. her til venstre de små maleriske hytter, som jeg slet ikke kunne stå for.

Måske skulle jeg alligevel tage mit malergrej frem en dag - motiver er der i hvert fald rigeligt af.


Efteråret er allerede over os, hvilket de mange visne blade på skovstien bekræfter. Kan du fornemme den dybe stille ro?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar