torsdag den 15. november 2012

Århus - København i "gamle dage"

Et billede fra tiden dengang, dog er dette billede fra
motionscykelløbet "Stjerne Tour de Grindsted".
Dengang motionscykelløbet Århus - København startede op for første gang, eksisterede Storebælts overfarten, mellem Halsskov og Knudshoved, stadig. Jeg deltog ikke i de første løb, men en del kendte mennesker fra vore medier, stillede til start i dette vanvittige lange motionscykelløb - som var 359 km i sin fulde længde. Bl.a. kørte radiomanden Georg Julin, nu en kendt TV mand på Bornholm, med i løbet. Jeg har hørt fra den tur, at da de nåede til depotet i Vissenbjerg på Fyn, viste er stort skilt tallet 200 km. Den gode radiomand troede derfor, at de havde nu tilbagelagt 200 km, og at de "kun" havde 159 km tilbage - men det var lige omvendt. Der var endnu 200 km til mål! Da Georg Julin fandt ud af sin misforståelse, stod han resolut af cyklen, og nægtede at køre en eneste meter mere. Nok var nok!

Men 359 km er meget langt. Ikke engang en etape i Tour de France har denne længde, og der også en del motionister, der fik sin sag for, da formen skal være bedre end til at kunne køre 100 km. Jeg har selv deltaget i 10 af de løb, og gennemført dem alle, med mere eller mindre succes. Mine bedste tider ligger omkring de 12 timer, men de fleste ligger omkring de 14 - 15 timer, alt efter vejr og vind.

Halvdelen af min deltagelse har været inden Storebæltsbroen blev bygget - altså med storebæltsfærgerne over bæltet. Det var altid en oplevelse, da der helt sikkert var en større kø ved toiletterne - men vi havde da ro til at spise vor mad på turen, som kun føltes at vare omkring 5 minutter. Derefter var det om at komme i land igen og op på cyklen. Sjælland ventede.

Her er jeg ankommet til målet i Herlev (Kbh.) - og som det
ses, er jeg godt smadret, men det ser ikke sundt ud!
De værste ture var altid når vi havde modvind og regn, så vejrmeldinger blev altid studeret meget nøje hele ugen op til løbet. Hvis jeg ikke havde vist det før, fandt jeg nu ud af, at de fem-døgns-prognoser, som TV altid bryster sig med, passer ad helvede til. Hver dag var der en ny melding for den dag, som fokus var installeret på. Hvad fanden får de deres løn for inde på det TV? Men okay, det har en eller anden form for underholdningsværdi i sig selv.

Når det havde regnet det meste af løbet, lignede vi noget som katten havde slæbt med hjem. Engang, lige efter Korsør, blev nogle ryttere taget op af en følgebil, da de ikke kunne mere. Vi var et mindre felt, der lagde mærke til det, hvor vi samtidig hørte en uskøn hosten fra de ryttere, der var på vej op i følgebilen. En rytter i feltet mumlede sagte, men højt nok til vi alle hørte det, "Ja, sport er sundt!" På det tidspunkt, var der intet sundt i det vi foretog os!

Jeg har hørt - og læst mig til, at Århus - København igen er taget op, efter en længere pause. Jeg håber I får nogle gode minder med hjem - dog skal I ikke regne med at se mig igen på landevejen i de løb mere. Jeg er ved at være for gammel til den kategori, så jeg holder mig til løb i 100 - 200 km, det er alt rigeligt. Men - hvis jeg skal være helt ærlig, så tænker jeg alvorlig over, at stille racercyklen på loftet - for ever. Alder og helbred følget ikke med mere, desværre!

God tur knejter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar