tirsdag den 13. november 2012

Diabetes - en led sygdom

Nu har jeg haft diabetes i 20 år, og selv om jeg lever med den til dagligdag, bliver den aldrig en vane i behandlingen, da der hele tiden er forandringer jeg skal forholde mig til. Da jeg ikke kan tåle kolesterolmedicin, fylder dette rigtig meget i min bevidsthed, da jeg hele tiden skal tage højde for, hvad jeg indtager af føde. Dertil er der også min motion, som jeg jeg skal være meget bevidst om. Når så også insulinen begynder at drille, set i forhold til det jeg normalt spiser, begynder det at blive til en udfordring.

I går fik jeg resultatet fra blodprøven i sidste uge. Min sladreprøve i det gennemsnitlige blodsukker for de sidste 3 måneder, ser godt ud, selv om jeg har været ude i nogle problemer med at styre mit blodsukker - noget jeg skal til at ændre på med de to insulintyper jeg anvender til daglig! Noget andet er mit kolesteroltal, som straks er en anden sag, da det er stigende - igen. Mit totale kolesterol er steget fra 5,1 til 5,2 og "det onde kolesterol", LDL, er steget fra 3,0 til 3,3! Da jeg er begyndt på indendørs cykeltræning fra september, er der en forklaring på det, da udendørs cykeltræning giver en del mere, men jeg må alligevel finde en metode, hvor jeg får bragt mine tal ned til at være mere acceptabelt for mig og min læge - uden brug af simvastatin.

En psykolog, hvis far engang havde fået diabetes, fortalte at det "bare var type 2 diabetes", så det tager man bare en pille for, og lever videre som normalt - værre var det jo heller ikke, (hun er forøvrigt gift med en læge). Når man har den indstilling - og med den baggrundsviden, er der ikke noget at sige til, at diabetikere tror på det samme. Diabetes er en ualmindelig led sygdom, som skal tages meget alvorligt. Forøvrigt havde omtalte psykologs far en type 1 diabetes - viste det sig!

Og - jeg kender personligt til patienter, der har fået konstateret diabetes efter mig, som har fået nyresvigt med dertil indopereret af en ny nyre. For ikke så længe siden, læste jeg også, at diabetes er et link til at udvikle kræft, så der er endnu en grund til, at tage sygdommen yderst alvorlig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar