mandag den 10. december 2012

En lille oplevelse fra Thorshavn

Omkring 1967-68, var der altid bal om lørdagen i afholdslogen i Thorshavn. Det siger næsten sig selv, at der kunne man ikke få spiritus, hvilket der slet ikke var noget underligt i, da man overhovedet ikke kunne købe spiritus nogen steder på Færøerne dengang. Alt spiritus og øl skulle bestilles fra Danmark på grund af den færøske spirituslov.

Nu tilbage til lørdagsballet i logen. Ingen på Færøerne går til bal uden spiritus, heller ikke dengang i 1960'erne. Derfor hældte man akvavit i en halvtom citronvandsflaske, så lignede flasken bare en helt almindelig citronvand man medbragte, hvilket ingen ville blande sig i. Derimod, hvis man kom anstigende med en flaske spiritus ved indgangen, så blev man helt sikkert nægtet adgang.

På dansegulvet blev jeg stoppet af en bekendt, der tilbød mig en "lille en" fra en citronflaske. Jeg sagde ja tak, i den tro, at det var omtalte blanding af citronvand og akvavit. Da jeg havde taget en slurk af flasken, fik jeg et velment råd af min bekendt: "Du skal ikke ryge bagefter!"

Det var bestemt ikke akvavit at den citronvand var blandet op med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar