lørdag den 22. december 2012

En mand og hans cykel

Rolfhjulene montere her med de nye cykeldæk fra "Selandia Cykler"
Her forleden så jeg på mine cykeldæk på raceren - de var godt nedslidte, kunne jeg bare konstatere, også dem jeg har liggende som reserve, kom under samme kategori.

Så da jeg talte med min gamle ven i Odder, Jørn Bitsch, indehaver af Odders største cykelforretning, Selandia Cykler, nævnte jeg lige dette problem for ham, da han er en ren ørn til at finde det bedste materiale frem til mig.

Det er efterhånden en del år siden jeg sidst har været inde i en cykelforretning her på øen, da rådgivningen - og ikke mindst priserne, er helt umulige for en, der har kørt på cykel i mere end i en menneskealder.

Jørn mente at kunne huske, at jeg før havde kørt på "Durano" - hvilket jeg mente nok skulle passe, da Jørn bare havde styr på den slags. De dæk han sendte mig så, var slet ikke noget jeg havde set før, da jeg kunne læse, at det var et mærke "Schwalbe, Durano Plus" - som jeg ikke kunne mindes at have set før. For det meste kørte jeg på "Michelin", men jeg havde også andre mærker liggende - bare ikke af det nye navn. Dækkene sidder allerede på mine "Rolf Vector Pro" hjul.

Men de nye cykeldæk er helt sikkert af en meget god kvalitet, så jeg glæder mig meget til at prøve dem til foråret. Jeg er ret overbevist om, at de nye cykeldæk har et godt vejgreb, samt, at der skal en del til, før man punkterer på den slags.

Jeg har før stødt ind i begrebet "Det er bare friheden for mig", når motorcyklefolket taler om deres hang til motorcyklen - og navnlig når talen kommer ind på en Harley Davidson motorcykel. For mig er det en racercykel, der er lig med "Det er bare friheden for mig" - for det med at sidde i en slags "sofa" på hjul, er bare ikke mig. Der må godt arbejdes for det på landevejen!

Om to år bliver jeg 70, men så længe jeg kan komme op på min racercykel uden hjælp, så bliver jeg ved - eller som min gamle klubkammerat fra Lyngby Cycle Club, Benny Svendsen, (forøvrigt en af de største talenter i dansk cykelsport i hans tid) altid siger, "det holder sgu aldrig op!" Og jeg giver ham helt ret!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar