tirsdag den 15. januar 2013

Fotografen Joel Andersen i efteråret

Porcelænshatten, men den slimede overflade på hatten
Fotografen Joel Andersen, fra Kregme i Nordsjælland, har været på "jagt" i efteråret, og har i den anledning skudt et par billeder af i naturen omkring Tisvilde Hegn. Resultatet blev nogle helt usædvanlige gode billeder af svampen porcelænshat.

Jeg kan blive helt misundelig på Joels håndtering af et kamera, men så kan jeg derimod glæde mig over, at Joel deler sine billeder med mig - og det kan jeg bestemt ikke være helt utilfreds med.

Grunden til, at jeg fik disse billeder tilsendt var, at Joel mente, at nu havde vinteren været grå og hvid længe nok, så derfor trængte han til, at se tilbage på efterårets farver - derfor disse billeder.

Porcelænshatten er en meget særegen svamp

Porcelænshatten finder man ikke hvor som helst, med steder som i Troldeskoven, Bjergeskov og i Ravnkilde Bakker, skulle være gode steder for at finde den, men nu har Joel Andersen også dokumenteret, at den kan findes i Tisvilde Hegn.

Hatten på svampen er normalt fra 1 cm til omkring de 9 cm, og er klokkeformet til svagt hvælvet, samt er den glat og slimet, hvilket også kan set på billederne.


Farverne veksler fra porcelænshvid til læderbrun eller grålig. Efter vådt vejr ligner hatten det fineste porcelæn - deraf navnet.

Svampen er så særegen, at den ikke kan forveksles med andre svampe. Den findes som snyltende på løvtræer. Porcelænshatten er vel en af Danmarks smukkeste svampe.

Endnu engang er det lykkedes Joel Andersen, at tage nogle usædvanlige gode billeder i naturen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar