tirsdag den 5. februar 2013

Danmarks højeste vandfald er i Døndalen

Vandfaldet i Døndalen
Hvis man skal have billeder eller video af Danmarks højeste vandfald, som ligger i Døndalen på Bornholm, må det næsten blive på denne tid af året, hvor sneen smelter inde på højere steder midt på øen, for så er der rigtig godt med vand i vore åløb. Desværre følger lys og mange farver ikke med på denne årstid, men man kan jo ikke få alt!

Da jeg cyklede ud mod Døndalen, faldt den lette støvregn over Tejn, men der skal en del mere til, før jeg opgiver noget jeg har sat mig for, og det viste sig også, da jeg nærmede mig mit målområde, så gik vejret nærmest om til tørvejr - næsten.

Min vej igennem skoven stødte hurtigt på en forhindring, da et større væltet træ spærrede hele skovstien. Det var længe siden det træ var væltet, da det var totalt afbarket, så det undrede mig lidt, at træet ikke var skåret igennem, da der var en del fodspor i området. Dette tydede på, at der var en eller anden form for trafik til vandfaldet, på trods af årstiden. Nå, kommunen skal jo spare!

Mange steder i skovbunden skærer vandet sig vej videre, til det ender 700 meter længere ude i Østersøen.

Danmarks højeste vandfald. Flot ser det ud.
Selve vandfaldet befinder sig omkring 700 meter fra kysten. Selv om faldet kun er på 20 meter, er det alligevel Danmarks største vandfald - og er bestemt et besøg værd. Men, for der er et men, når Bornholm befinder sig i en form for tørke, så er der ikke meget at opleve herinde i skoven. Så er det sagt.

Inden jeg ankom til vandfaldet, kunne jeg høre vandets fald på lang afstand, så jeg vidste, at tidspunktet var helt rigtigt valgt. Jeg gik op til det højeste sted, for at få billeder af faldet ovenfra, hvilket jeg ikke før havde gjort. Måske kunne man så mere fornemme de 20 meter i faldet? Det blev til en del videooptagelser, da man aldrig kan være sikker på, at en enkelt optagelse er i orden.

Derefter gik turen ned til bunden af vandfaldet - der, hvor de fleste altid kommer. Men det skal også siges, at det er der, man får de bedste billeder.

Jeg fik taget omkring 50 billeder og video, så efterhånden havde jeg fået det jeg kom efter, så nu var atter op på cyklen for at vende hjem. Jeg havde taget den gamle MTB - og atter engang måtte jeg indrømme, at en MTB er en rigtig god opfindelse, når turen går gennem et terræn med skovstier og klipper.

Vandfaldet fra toppen

Vandfaldet fra bunden

Da jeg atter befandt mig på landevejen mod Tejn, begyndte der er falde en del sne, som kun tog til i styrke på vejen hjem. Da jeg nåede Tejn, var det tørvejr igen. Jeg skulle bare lige have en besked om, at vinteren ikke var helt forbi endnu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar