søndag den 3. februar 2013

Insulin som dopingmiddel?!?

Enkelte ryttere fra Team Saxo-Tinkoff, er kommet under beskyldning efter
Michael Rasmussens dopingindrømmelse.                    Foto Joel Andersen
Da jeg så og hørte Michael Rasmussens dopingindrømmelse på TV2 News, blev jeg ikke bare rystet over det store forløb på 12 år, men også over alle de stoffer, som Michael havde taget i tidsrummet. Det må have krævet en mindre doktorgrad i medicin, at have styr på de stoffers virkning og bivirkning i kroppen - alt andet vil være direkte livstruende, da Michael selv skal være "forsøgsdyr", hvis hans viden, på dette felt, er startet på  begyndelses stadiet?

Jeg kan også godt undre mig lidt over, hvordan en almindelig cykelrytter, kan få råd til at erhverve sig den ekspertise i dopingjunglen - og samtidig være sikker på, at lortet virker. Mange vil sige, at cykelryttere, i den kategori, tjener en masse penge, så det vil bare være et greb i lommen - men det tager sin tid for at skabe resultater, der kan oppebære en god hyre, så der er råd til den slags udskejelser. Herefter kan en mulighed være en sponsor - eller hur?


Punktering - som om der ikke er problemer nok i sporten
Insulin - et dopingmiddel?

Et af de stoffer jeg hæftede mig ved, da Michael opremsede hele sin "stofliste", var stoffet insulin. Jeg har slet ikke forestillet mig det stof som et dopingmiddel. Jeg tager selv insulin fire gange dagligt, da jeg er diabetespatient - og jeg véd, hvor farligt det stof kan være, hvis man ikke indtager det med største omhu, da man meget let kan dø af det!

Da jeg, for mage år siden, blev undervist i brugen af insulin, fortalte min læge mig, at hvis jeg ikke doserede insulinen rigtigt, kunne jeg risikere komme op på en mængde i kroppen, hvor ikke engang flydende sukker kunne redde mig - så var det sagt! Insulin er meget farligt.

TV2 bad derfor lægen, Jimmi Elers, fra Antidoping Danmarks Forskning forklare, i hvilken forbindelse Michael Rasmussen kunne anvende insulin - som et dopingmiddel.

Som skrevet, er insulin kendt som et middel for diabetikere for at styre sukkerbalancen, men det har ligeledes en indvirkning på fedt- og proteinstofskiftet, da det forøger proteinstofskiftet i musklerne, så de kan omsætte mere energi - fortæller lægen Jimmi Elers.


  • Insulinen giver samme effekt, som hvis man tager anabolske steroider og testosteron, dog er det slet ikke lige så effektivt, men har den fordel, at det er meget hurtigt ude af kroppen, og derved ikke kan spores efter en uge.



Hvem er de egentlige bagmænd?

  • Sammen med insulin, kørte Michael Rasmussen også på hormoner, EPO, testosteron og bloddoping, alt i alt en dødsensfarlig sammenblanding, som kræver en ekspert i den rigtige anvendelse. Hvor har Michael fået den hjælp fra, samt, hvem er de økonomiske bagmænd i dette game?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar