fredag den 8. februar 2013

På træningstur

Den engelske tanker "Brittish Serenity", som vi kan se ud for vort stuevindue
I går forberedte jeg, at gå ud på mit værksted for at tage en spinningstime på min racercykel, som er spændt fast på en "træner". En af mine tidligere klubkammerater fra Lyngby, Jan Høegh, kalder også spinning for "afslapning med sved", og jeg er tilbøjelig til at give ham ret, spinning og landevejstræning er to meget forskellige ting - selv om de begge foregår på cykel.

Da jeg var en del af spinningsholdet i KIF fitness, fik jeg til tider et spørgsmål fra de andre på holdet, da jeg er tidligere cykelrytter, om hvad der er hårdest - spinning eller cykling på landevejen. Helt ærligt, det kan på ingen måde sammenlignes, spinning er, som Jan Høegh siger, afslapning med sved!


KIF fitness

For 1½ måneds siden, spurgte jeg da også (via e-mail) min tidligere instruktør i KIF fitness om, hvorfor KIF ikke have et "udendørs cykelhold" om sommeren, da hele spinningen holder stille om sommeren? Nu skal jeg til møde her sidst på måneden i KIF, da jeg har foreslået, at den træning kan jeg da godt tage, da jeg alligevel altid er at finde på cyklen på de bornholmske landeveje.

Nå tilbage til min træningstur, for jeg kom til at se ud af stuevinduet - og sørme om ikke solen var fremme, og ingen sne i sigte! Så var det min MTB, der stod for tur, da jeg besluttede, at det var en dag på landevejen! Nu er jeg så heldig, at lige meget hvilken vej jeg vælger, så vil der være gode bakker på turen. Så en tur på landevejen, vil altid være det samme som en god og solid træningstur!


Jo, der er en cykelsti under sneen i begge vejsider
Cykelstierne

Da jeg cyklede mod øst, så jeg det skib som ligger for anker "lige ud for vort stuevindue", og da jeg havde mit kamera med, skulle skibet lige i kassen. Meget hurtigt fandt jeg ud af, at cykelstierne ikke var farbare, da de nærmest var livsfarlige at køre på. På nogle strækninger var de direkte umulige at færdes på, så der var ikke andet at gøre end, at cykle ude på kørebanen. Bornholms Regionskommune er direkte skyld i, at jeg må bryde færdselsloven om, at cykelstier skal anvendes af cyklister, men når de ikke bliver ryddet, er det en umulighed!

En gruppe heste til træf

Turen over Rø til Klemensker gik godt, og bakkerne gav også det de plejer at gøre, da der bare skal trædes igennem - og her kan man ikke bare tage spændingen af cyklen (som en del på spinningsholdet gør, når de er presset). Et sted så jeg en gruppe heste, så var jeg nødt til at tage mit kamera frem igen (det kamera har jeg næsten altid med mig på mine ture). En træningstur er ikke bare en totalt lukket runde på en given længde, men er også en tur, hvor man godt må have øjnene med sig, da der er rigtig mange indtryk overalt. Da jeg tog hjem over Olsker, var solen ved at gå ned og jeg begyndte at mærke kulden, så der var kun én ting at gøre - sætte farten op, så jeg bevarede varmen i kroppen.

"Brittish Serenity" - her fra vort stuevindue kl. 22:00
Da jeg atter stod i Tejn, var det rart at mærke træningen i hele det gamle kadaver. Glæder mig til at det snart bliver forår igen, så jeg kan komme ud på raceren.

Den engelske tanker "Brittisk Serenity", som ligger for anker ud for Tejn, ligner et helt "juletræ" med dens lys, så jeg tog lige et billede af tankeren igennem vort stuevindue.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar