torsdag den 21. marts 2013

"Senvinter" på Bornholm

Fuglene på hytten "flyver" imod sneen
Hytten i juledragt - i marts
Vi anvender ordet "sensommer" hvert år, men "senvinter" har jeg ikke hørt før nu! Nu véd vi "gamle" godt, at vinteren sagtens kan gå hele april med, uden der er noget unormalt i det.

Men med den globale opvarmning, er den yngre generation nærmest vokset op med, at det er forår fra den 1. marts.

Dette er ingenlunde tilfældet!

En gammel ven fra Odder, som ejer Odders største cykelhandel, Selandia Cykler, ringede forleden (som han plejer) og kunne berette, at konsulenterne fra diverse cykellevenrandører, nærmest var i chok over, som vejret artede sig her om "foråret"?

En mindre snedrive har lagt sig til rette foran hytten
Vi har jo forår fra den første marts, og da vi har jævndøgn den 20. marts, hvilket vil sige, at vi går ind i sommerhalvåret, så har vejret bare at rette sig efter kalenderen! Men der ER altså intet unormalt i, at vi har sne i marts måned, folk er bare blevet forvendte, samt, at pressen er med til, at gøre vejrliget til et problem - når det drejer sig om sne!

I takt med snevejret i "foråret", er der mange, der ytrer sig om, at det med den globale opvarmning, er et meget opreklameret fænomen, og at "det nok er gået i sig selv igen"?

Denne forklaring sendte jeg så videre til min gamle ven på Tasmanien, Erik Rudolf, der kunne oplyse, at den globale opvarmning, på ingen måde var aflyst - da de på Tasmanien var på vej ind i efteråret med en varme på 33 grader - om natten!

Jeg må da også indrømme, at jeg selv ser langt efter foråret - og allerede, et par gange, har gjort klar til havearbejde, samt fejet fortov, vej og rendestene for vinterens efterladenskaber - nu tager jeg en tørn til her i "senvintertiden".

Vi har fået en del sne her i marts måned, men så er det altså heller ikke værre, for vi kan se en ende på det.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar