onsdag den 29. maj 2013

Diabetes og motion

Det er en kendt sag, at når man har diabetes er motion en del af behandlingen. I TV er motionen blevet præsenteret på en sådan måde, at hvis man spillede fodbold 2 gange om ugen, ville det have en helbredende virkning på alle former for diabetes. Både type 2, type 1½ og type 1.

Okay, jeg vil gå med til, at Diabetes 2 og 1½ (også kaldet gammelmandssukkersyge), for langt de fleste patienter, kan helbredes med motion - samt, og ikke mindst, en livstils ændring, for hvis man bare fortsætter med den sædvanlige kost, vil motionen have meget lidt indflydelse på patienten. Men det nævner man ikke noget om på TV.

Men når man (Peter Qvortrup Geisling og Chris MacDonald) hævder, at motion alene kan kurere alle former for diabetes, så er det direkte usandt!

Jeg har motioneret det meste af mit liv, og jeg er ikke overvægtig, har løbet maratonløb, kørt cykelløb og kører stadig motionscykelløb. Træner jævnligt, dyrker indendørs cykling om vinteren, og landevejstræner, også om vinteren, når vejret er til det. Jeg tager insulin 4 gange om dagen - og kan ikke undvære det. Jeg er type 1 diabetiker.

Chris MacDonald siger: Medicin kan ikke erstatte motion! 

Jeg påstår, at motion ikke kan erstatte min insulin.

Langt de fleste af diabetes 2 patienter, kan slippe af med deres diabetes - det kræver bare lidt vilje, men flertallet tager bare deres piller, og æder som de plejer. Det giver slet ingen mening!

Dog kan motion til dels erstatte blodtrykdæmpende medicin, men det kræver, at man motioner hver dag. Hvis man bare springer en dag over, er blodtrykket tilbage igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar