tirsdag den 21. maj 2013

En fredet plante på kirkestien - en plettet gøgeurt

Sedlen om planten, der var sat op på hegnet
Bag vor have løber der en kirkesti, som tilhører Pinsekirken. Da jeg i dag brugte trimmeren på stien, løb jeg på en blomst lige på stien ind til vor nabo. På hegnet var der bag blomsten, sat en seddel med oplysninger på omtalte blomst.

Fredet plante. Prikbladet gøgeurt. Orkide.

Det siger sig selv, at denne opdagelse kunne jeg ikke lade gå forbi min blog, så derfor var jeg hurtigt inde i vort hus for at hente mit kamera, da det bestemt ikke er hver dag jeg støder på en plante, som en naturelsker vil bevare.

Derefter måtte jeg vide noget mere om planten, for det med den danske flora, kunne mit kendskab godt være meget bedre. Derfor "googlede" jeg det beskrevne, men det fik jeg ikke det forventede ud af. Så søgte jeg efter "Gøgeurt" - og så var der bid. Planten hedder "Plettet Gøgeurt", på grund af de plettede blade ved jorden.


Den fredede plante, Prikket Gøgeurt.Læg
mærke til de plettede blade under blomsten
I beskrivelsen af "Plettet Gøgeurt" står der. Den får fra 4 til 10 blade, som er oprette til udestående og forholdsvis smalle.

Bladene når kun sjældent op over blomsterakset. På oversiden af bladene er der for det meste pletter, men planter med uplettede blade er ikke ualmindelige. På undersiden er bladene grågrønne.

Planten er fredet i Danmark

Jeg håber, at jeg en dag finder frem til den person, som er så betænksom med at oplyse om denne plante, for det er garanteret ikke den eneste plante denne person har på sit program.  Og det er ikke min nabo, for han har ikke boet i sit hus i over et ½ år!

Det kunne være interessant, at få den nærmere forklaring på personens bevæggrunde til, at gå så langt, som at advare direkte imod, at komme disse fredede planter til livs - ved at hænge sedler op?

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar