onsdag den 5. juni 2013

Bornholm og ramsløg

Ramsløg i haven i Tejn.                                                                 Foto: Erik Krog
Hvis der er to ting, der hører sammen, så er det Bornholm og ramsløg. Og så er ramsløg blevet et yderst populært, og nærmest uundværligt tilbehør - i moderne madkunst.

Enhver have her på øen - med respekt for sig selv - har et bed med ramsløg. Og det har vi selvfølgelig også.

Navnlig i vort område har vi rigtig mange ramsløg, og når vi bevæger os ned mod Døndalen, så er det vel nærmest det sted på Bornholm, hvor der er flest ramsløg.

Hver forår bliver vi ramt af en kraftig "purløgduft" når turen går igennem Døndalen. Overalt langs skråningerne, og ikke mindst nede i skoven, er der ramsløg. Døndalen er nærmet berømt for sine ramsløg.

For nogle år siden, lejede en af mine venner et sommerhus i Sandkås - og ikke så snart jeg besøgte ham i sommerhuset, fik jeg ordre til at følge med om i baghaven. Min gode ven viste stolt havens bed med ramsløg frem, og anbefalede jeg smagte på dem, hvilket jeg selvfølgelig gjorde. Da han så besøgte os i Tejn, viste jeg ham vort bed med ramsløg - derefter talte han ikke mere om det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar