fredag den 7. juni 2013

Bustur til Ardennerne

En 5,80 meter høj minerat
Så har pensionister fra Odder atter være på tur i udlandet. Pensionisterne er Skovbakkens veteraner, og turen gik denne gang til Ardennerne, som strækker sig gennem Frankrig, Belgien og Luxembourg. Ardennerne er et større bakkeområde, hvor højden ligge lige under de 700 meter.

Et af de sidste store slag på vestfronten, under anden verdenskrig, blev netop udkæmpet i Ardennerne, men det var helt anderledes bevæggrunde, der bragte pensionisterne fra Odder til Ardennerne, da der var dømt ferie- og hyggetur med bus sydover.

Min gamle ven, John G. Jacobsen fra det tidligere Bording i Odder, samt hans hustru, Rie, var med på busturen, men en rejse i bus på 2428 km kan godt være noget af en prøvelse. John fortæller i sin e-mail, at hans ryg havde taget form efter det bussæde han var placeret i. Jeg tager ham på ordet.


Fra en hule med imponerende former
En imponerende underjordisk sø














Personligt, ville jeg aldrig tage på så lang en tur i Bus, det er alt for langt for mig i sådan et køretøj, så heller i egen bil - men helst i fly for de større strækninger.




En tavle ved Mardasson mindesmærket ved Bastogne, for
de amerikanske soldater 16. dec-25. jan 1945
Men - turen gik godt, når vi ser bort fra Johns rygproblemer, selv om han mener, at der ikke er ret meget at se i de områder som de var igennem - dog var det spændende nok, at se de gamle borge, og især Godefreds borg i Boullion var yderst interessant. Der var forøvrigt et gammelt håndsætteri på omtalte borg, så for gamle typografer var det rendyrket nostalgi.

John og Rie sendte samtidig nogle billeder med fra turen, så det giver altid en tekst lidt mere mening. Jeg har ikke fået opgivet en fotograf for billederne, men jeg regner med, at billederne er John og Rie Jacobsen.

Eneste mulighed for at komme op på buegangen, er via vindeltrappen i venstre side af billedet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar