fredag den 5. juli 2013

Billeder fra Filippinerne

Fem på én knallert - den gik ikke i Danmark
Min gamle ven, fra min tidlige ungdom som jeg rejste en del sammen med, Erik Rudolf, har efterhånden fået et fast forhold til Filippinerne, da hans samleverske er derfra.

De bor begge i det nordlige Hobart på Tasmanien, men af og til tager de en tur nordpå til Filippinerne, som på alle måder, adskiller sig ret meget fra Australien.





Man kan vist ikke just kalde det rigdom, der præger dette billede
Filippinerne er ikke ligefrem et rigt land, og sammenlignet med Australien, er de yderst fattige. Derfor er der også mange filippinere, der prøver lykken uden for Filippinerne.

Jeg mødte en del filippinere i Saudi Arabien (for det meste kvinder) som levede i slavelignende forhold hos deres arabiske arbejdsgivere. Araberne forlangte deres pas ved ankomsten, dermed var de totalt underlagt arbejdsgiverens "luner".


En ganske normal slagterbutik
Hvis de ikke gjorde som forlangt, blev de udleveret til myndighederne - som så kunne konstatere, at de opholdt sig illegalt i landet, da arbejdsgiveren ikke havde søgt om opholdstilladelse for dem - med fuld overlæg.

Derfor er der også mange filippinere, der søger sydpå til Australien, hvilket jeg godt kan forstå.

Alle billeder er fra Omoc, Leyte, Filippinerne.


Et havnemiljø fra Omoc, Filippinerne

Foto: Erik Rudolf, Hobart, Tasmanien, Australien

Ingen kommentarer:

Send en kommentar