onsdag den 17. juli 2013

Hasle havn og søbad

Hasle havn, set fra ydermolen ind mod Hasle
Jeg har i længere tid lidt af forskellige former for kramper, hvilket er et resultat af min diabetes, så jeg har ikke kunnet træne som jeg plejer. Men det hindrer mig ikke helt i, at tage cyklen på et andet plan end den almindelig træningstur, hvilket afstedkom, at jeg tog mit kamera med på tur.

Turen gik ned omkring Hasle, da jeg havde set og hørt på TV 2 Bornholm, at der var kommet et nyt flot søbad i Hasle havn, så det var målet for min tur den dag.

Vejret var blæsende og lidt overskyet, så jeg var bestemt ikke plaget af for megen sol, på den anden side, var jeg ved at blæse af cyklen lige nord for Hasle. Når der er en kraftig vestenvind, er området nord for Hasle altid et af de steder, man som cyklist skal passe ekstra på, da området er helt åbent ud til Østersøen.

Den hollandske sejlbåd

Da jeg cyklede ned gennem "hårnålesvingene" til havnen, kunne jeg se det nye "søbad" - lige midt i havnen. Jeg kunne også se, at der var en del mennesker, der også havde fundet frem til søbadet, men det var for at bruge det til det, det var bygget til.

Jeg kørte rundt om havnen, da jeg aldrig havde været helt ude ved havneindløbet. På molen havde en del måger taget ophold for den kraftige vestenvind, så det så nærmest ud, som om de klamrede sig til asfalten på molen. Da jeg nærmede mig mågerne, hoppede de kun langsomt væk, og kun meget få gik på vingerne. Vinden var for kraftig - selv for en måge.

I havneindløbet var en hollandsk sejlbåd på vej i havn. Et flot skib, tænkte jeg, og kunne ikke lade være med, at følge skibet hele vejen ind i havnen.

På denne tid af året, får Bornholm rigtig mange besøg af sejlskibe fra mange lande, og her i Hasle så jeg et par skibe med et hollandsk flag, hvilket jeg ikke ser så tit i Allinge og Tejn.

Havne/søbadet i Hasle
Det søbad/havnebad, tror jeg bliver et meget stort aktiv for Hasle, og når man lader blikket vandre rundt i havnen, skiller Hasle havn sig markant ud fra de øvrige havne her på Bornholm. Alle de huse, der er bygget ned til og rundt om havnen, giver Hasle havn sit helt eget særpræg, et særpræg, som helt sikkert bliver et godt varemærke for Hasle.

På billedet til venstre ses en udspringer på vej i havnen. Lige bag ses de omtalte huse, som er bygget ned og omkring havnen, så der er ikke noget at sige til, at Hasle har fået sit helt eget image.

Her i Tejn kunne vi også trænge til at få gjort noget ved området omkring havnen, da der er uanede muligheder for at tiltrække turister i Tejn. Men som det er nu, er der ikke ret mange, der gider tage til "Bornholms næststørste fiskerihavn", med mindre, der er tale om Trolling Master Bornholm - og det skal vi have gjort noget ved!

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar