onsdag den 10. juli 2013

Tysk tremaster gæster Tejn

"SS Amphitrite" fra Bremen i Tyskland
Sommeren er tiden for de mange sejlskibe, som anløber Bornholm, og jeg er kun lige færdig med, at skrive om et andet af disse prægtige skibe, før der atter anløber et endnu større skib i Tejn havn.

Den store tremaster hedder "SS Amphitrite", og er hjemmehørende i Bremen i Tyskland. Sejlskibet er bygget i United Kingdom (UK) i året 1887 ved Camper & Nicholson Gosport som tomaster, og ombygget som tremaster i 1954. "SS Amphitrite" har en længde på 44,33 meter, og en bredde på 5,72 meter. Dybdegangen ligger på 3,90 meter. Der er 29 køjer på skibet, så der er plads til en større besætning.

Det er mere eller mindre held, at jeg opdager skibene i havnen, da det som regel er på en indkøbstur jeg "render ind i disse flotte sejlskibe". Det var også tilfældet i dag, da Birthe og jeg, var en tur i Allinge for at købe lidt ind i vort lokale byggemarked.



"SS Amphitrite" set fra agter

På tilbagevejen så vi skibet ligge til kaj på ydermolen, så derfor svingede vi lige den gule Suzuki en tur ned omkring havnen - for, som sædvanlige, havde jeg mit kamera med mig.

Der var en del mennesker om bord på "SS Amphitrite", og med den aktivitet vi kunne fornemme, var besætningen ved at gøre klar til afgang. På kajen stod en herboende og havde en livlig snak med folkene på skibet.

Da vi havde være hjemme med vort indkøb, tog vi en tur til Rønne, da vort lokale byggemarked bestemt ikke har alt - samt, er det i langt de fleste tilfælde til en del højere priser.

På vejen forbi havnen, så vi atter "SS Amphitrite" - men nu var sejlskibet et stykke ude på havet, og var ved at rigge sine sejl for sin videre sejlads. Og netop i dag har vi en vindstyrke på 10 m/s, så jeg vil tro, at "SS Amphitrite" vil kunne skyde en god fart videre på sin tur på Østersøen.


Besætningen på "SS Amphitrite", er ved at være klar til deres videre færd på havet ud for Bornholm

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar