torsdag den 1. august 2013

Diabetes og insulin

Erik Krog
Når man har diabetes type 1, er man også i insulinbehandling. Derfor er dagligdagen for kost og insulinbehandlingen nærmest tidsbestemt - ellers kan det godt gå helt galt.

Det er det samme for mit vedkommende, jeg spiser på faste tidspunkter, med dertil insulinbehandlinger, så er der styr på "løjerne". Meeeeen, når jeg kører på langture er det en helt anden procedure - og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er andre diabetikere, der har den samme erfaring?

Det er efterhånden en kendt sag, i hvert fald blandt diabetikere, at hvis man får mere end ét insulinchok om året, så ryger kørekortet. Eller sagt på en anden måde, hvis man har brug for hjælp til, at komme sig efter blodsukkeret har været for langt nede (mere end én gang på ét år), så er det slut med at køre bil. Derfor er jeg meget påpasselig med, at tage insulin når jeg skal ud på længere køreture, hvilket selvfølgelig også er af hensyn til de øvrige i trafikken.

Så hellere køre med et for højt blodsukker end det modsatte.

Derfor har jeg altid noget at spise (det kan sagtens være chokolader og lign.) og drikke (kun sukkerfri), når jeg kører tværs over Danmark! Men når dagen er omme mht. kørsel på diverse motorveje, så er mit blodsukker helt normalt?!?

Helt ærligt - jeg forstår ikke en pind?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar