onsdag den 4. september 2013

Max er gået bort

I går fik jeg en opringning fra min gamle cykelkammerat fra Lyngbydagene. Hans 92 år gamle far, Max, var lige død.

Min kammerat og hans hustru, havde lige været hos os på Bornholm i nogle dage, hvor det havde været meningen, at Max også skulle have været med, men hans skræntende helbred havde forhindret det.

Max havde ellers været med de sidste to år her til Bornholm, så vi glædede os til gensynet - men samtidig vidste vi også, hvilken vej det gik med Max. Så da min gamle ven ringede mig op for at fortælle, at hans far ikke kunne klare turen til Bornholm, havde vi vore tanker om udfaldet.

Max, og han afdøde hustru, Else, var dengang i 60'erne vore faste holdepunkter. Hver gang vi skulle køre cykelløb, stor vi til tider op kl. 02 eller 03 om morgenen for at pakke bilen. Starten på cykelløbet var dengang meget tidligt om morgenen, så derfor stod vi altid op midt om natten. Og Max og Else svigtede os aldrig - tværtimod, de var der altid, når vi havde brug for dem.

Max havde også en fortid som frihedskæmper, hvor han udførte opgaver, som psyken huskede resten af livet. I går fik Max fred.

Ære være dit minde Max, du vil altid være i vore tanker.

Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar