søndag den 6. oktober 2013

En lille fototur til Hammershus

"Indgangen" der fører over slugten ind til Hammershus
Vi bor ikke så langt fra Hammershus, og de fleste af mine træningsture plejer også at gå den vej forbi, samt har vi haft næsten alle vore gæster omkring Hammershus - alligevel syntes jeg i dag, at jeg lige ville slå en smut op på "Borgen" for at tage et par billeder i det usædvanlige gode efterårsvejr.

Nu er vi så heldige her på Bornholm, at vi har en masse motiver lige uden for døren, så det ville jeg lige benytte mig af i dag.

Kamelhovederne - som jeg altid har husket dem
Selv om vi er dybt inde i efteråret, så var der ret mange turister på Hammershus i dag - ja, faktisk var det ret lidt jeg hørte dansk i området, og jeg fik da også en snak med en svensker, der havde hjemme i nærheden af Stockholm.

Noget nyt på Hammershus er betalings- toiletter. Jeg havde set i TV, at der var indført betalingstoiletter på Bornholm, og alligevel kom det lidt bag på mig her på Hammershus.

Men der er også gang i lidt byggeri lige nedenfor ruinerne, det bliver spændende at se det færdige resultat engang.


På Hammershus er der udsigt til Hammerhavn
Første gang jeg var på Hammershus, var i 1961, da jeg på Bornholm i anledning af et cykelløb.

Vi var et hold Lyngbyryttere, der havde taget turen til øen, hvor selve cykelløbet foregik på en cindersbane (ligesom i speedway dengang).

Naturligvis blev der også tid til at se lidt af Bornholm, da vi på vore træningsture kom en del rundt på øen.

Anden gang jeg tog en tur rundt på Hammershus, var allerede året efter - altså i 1962.

Dengang var vi igen et hold Lyngbyryttere på øen, men nu på et træningsophold. Vi havde jo fundet ud af, at Bornholm var en rigtig dejlig ø, hvor cykeltræningen var noget helt specielt.

Den lille sø, som findes på området, var helt tørlagt i dag, derfor er dette billede taget fra bunden af den lille sø

Dette motiv er sikkert et af de mest kendte på "Borgen"
Jeg tog de mange trapper ned til "Kamel- og løvehovederne". Det er egentligt underligt med de hoveder, for de ligner fuldstændigt sig selv fra første gang jeg så den - for over 50 år siden.

Lidt mærkeligt, at vind og vejr ikke har været mere hård overfor dem i al den tid, for der er intet, der beskytter dem!

Lige en advarsel til dem, som tager trapperne den lange vej ned til "Kamel- og løvehovederne". Der er langt ned til bunden, så husk lige, at I også skal op igen, for på det lange stykke med trapper, er der intet gelænder, og det gelænder, som er på et andet trappestykke, er meget vakkelvorne. Det er i hvert fald ikke noget, man skal have meget tiltro til.


Dette gelænder fejler ikke noget - endnu!
Vejret i dag var superfint, og da solen som bekendt går ned i vest, havde jeg en lejlighed for, at tage et billede af ruinen i modlys - hvilket vil sige, at bygningerne så ville fremstå i silhuet - det skulle selvfølgelig prøves.

Jeg tror ikke man skal have for meget i tankerne om, hvad der er foregået på Hammershus dengang, for det kan godt ødelægge lidt af den smukke natur, som der findes her på toppen af Bornholm.

Jeg havde også i tankerne, at tage nogle billeder fra Hammershus, hvor solen går ned over Østersøen, men dette ville så indebære, at jeg skulle blive der mindst et par timer til, så den seance bliver en anden gang. For det er i hvert fald ikke sidste gang, jeg taget en fototur til Hammershus.

Kort efter jeg havde taget billedet af Hammershus i silhuet, kørte jeg igen hjem til Tejn.


Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar