søndag den 17. november 2013

Hvidsten Kro - og Hvidsten Gruppen


Lige til venstre for indgangen til Hvidsten Kro, hænger dette
skilt. Gad vide om man også vil forlange Kronen fjernet her?
Jeg læste engang bogen om Hvidsten Gruppen af Niels Gyrsting. Bogen havde jeg fået foræret af Frøslevlejrens Venner, som jeg har været medlem af i mange år. Bogen gjorde så stort et indtryk på mig, at jeg ikke mente, at filmen om Hvidsten Gruppen ville kunne give mig en ny viden om det der skete i krigens sidste tid.

Det er ingen hemmelighed, at jeg har været i hjemmeværnet i mange år - samt, at jeg har været kompagnichef i Odder. Dette har bevirket, at jeg også har haft en del berøring med tidligere frihedskæmpere, der har kunnet fortælle om deres virke under krigen.


Et billede af Marius Fiil inde i krostuen
Den gamle kamin i krostuen

Derfor har Hvidsten Kro, for mig, stået som et symbol for frihedskampen, og det var den egentlige grund til, at min hustru, Birthe, og jeg en tur til Hvidsten Kro. Kroen var da heller ikke mindre dragende, da den har bevaret det meste fra dengang gruppen opererede under krigen.

Lige til venstre for hovedindgangen er der et skilt med skriften: "Priviligeret Kro, Hvidsten" - med en Krone ovenover teksten. På det sidste har det været fremme, at selv om en kro er kongelig priviligeret, må de ikke benytte kronen, da kongehuset mener, at "Kronen" bliver misbrugt. Jeg gad nok se dem, der vil fjerne Kronen fra dette skilt.


Det er ikke småting af piber, der hænger
Lidt historie

Hvidsten Gruppen opererede med opsamling af våben, ammunition, sprængstoffer og faldskærmsfolk, som blev smidt ned fra luften af engelske flyvere. Netop området omkring Hvidsten var specielt egnet til dette formål, da man skulle være mere end normalt stedkendt for at opdage dette virke, så nedkastningerne foregik omkring Allestrupgårds marker, som lå ikke så langt fra selve kroen.  Men efter et år "i felten" gik det galt. Den 11. marts 1944 omringede Gestapo kroen, og Marius Fiil, sønnen Niels, svigersønnen Peder Sørensen, døtrene Tulle og Gerda blev arresteret. De to døtre kom i tysk fængsel, mens 8 af gruppens medlemmer blev skudt af tyskerne den 29. juni 1944.

Efter krigen blev de 8 urner flyttet og nedsat på en hjørnegrund, med en mindesten over de 8 dræbte frihedskæmpere.



Vor værtinde på Hvidsten Kro
Hvidsten Kro

Det var med dyb respekt vi trådte ind i kroen, og ikke mindst, at se alt fra dengang stå tilbage - fra året hvor jeg blev født.

Efter at have set på spisekortet, valgte vi meget hurtigt, at få serveret den store platte, som var så berømt på kroen.

Jeg skal lige love for, at vi fik kam til vort hår. Den store platte er meget stor, så da vi til sidst måtte levne (hvilket vi havde stort besvær med, da maden var en del ud over det sædvanlige), spurgte vi vor værtinde, om andre gæster havde magtet at spise hele platten. Vor værtinde grinede over spørgsmålet - og svarede nej. Det var et spørgsmål hun havde fået før!

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar