fredag den 22. november 2013

Kennedy mordet - for 50 år siden i dag

I dag, for 50 år siden, var jeg i Søborg Bio - det véd jeg helt bestemt. Jeg var sammen med min gamle ven, Olaf Riisgaard, som jeg snart skal besøge igen.

J.F.K.
Da Olaf og jeg kom ud fra biografen, blev vi "ramt med" nyheden om, at Præsident Kennedy lige var blevet skudt i Dallas - i staten Texas i USA. Dog var forlydende, at Kennedy ikke var død - "blot skudt".

Senere på aftenen kom så dødsbudskabet fra USA.

Hvor vil jeg så hen med det, da hele verdenspressen i dag er fyldt med historier om dette mord på præsidenten for 50 år siden?

Pointen med dagens emne er, at jeg beskriver hvor jeg var på netop denne dag for 50 år siden.

Os der var til dengang, kan tydelig huske, hvad vi lavede på netop denne dag - på dette tidspunkt. Det er dette begreb, der siden er gået inflation i. Lige så snart, der sker noget usædvanligt i verdenssituationen, bliver dette sat i samme bås som præsidentmordet.

Men en situation, som mordet på Kennedy, kan næsten ikke tænkes - stadig set ud for os der husker denne dag, den 22. november 1963. Dog vil jeg lige nævne terrorangrebet den 11. september 2001 på World Trade Centers tvillingetårne i New York. Denne dag står ligeledes meget tydeligt i min erindring.

Her er jeg foran FBI i Washington i 1990, samme år som jeg
besøgte JFK's grav på Arlington National Cemetery.
Jeg har siden stået ved Præsident Kennedys grav på Arlington National Cemetery i Washington.

Graven ligger på en lille forhøjning, og når man fortsætter videre forbi graven, kommer man til Robert Kennedys grav, som ligger lige nedenfor forhøjningen. Denne grav er meget ydmyg i forhold til præsidentens grav.


Foto: Fra nettet og Randi Krog

2 kommentarer:

  1. Var på eskursion med Bygningskonstruktørskolen og hørte nyheden ved hjemkomst, i tv. Trist.

    SvarSlet
  2. 1. kommentar er skrevet af Henning Gram. Da jeg har Hennings bekræftelse af dette, har jeg valgt at udgive kommentaren.

    Erik Krog

    SvarSlet