lørdag den 16. november 2013

Medicin dræber

Vi har flere gange hørt om, at trafikken dræber - men, at medicinen dræber?!? Det er de overskrifter vi i dag bliver mødt med i dagspressen.

Læger fylder os med medicin, men véd lægerne nok om de samlede bivirkninger som medicinen udgør der udskrives til patienterne? Lægerne har retten og ansvaret for alt medicin der udskrives - men det er farmaceuterne, der ved mest om medicinens  bivirkninger. Her slår farmaceuternes viden lægerne med indtil flere længder!

Egentlig ret tankevækkende.

Men som patienter, har vi også selv et ansvar for det vi putter i hovedet. Vi skal ikke totalt acceptere alt det, som lægerne udskriver. Jeg fik selv simvastatin udskrevet, pga. et for højt kolesteroltal i forbindelse med diabetes. Efter flere års forbrug blev jeg ramt af søvnløshed - herefter fik jeg sovepiller. Dette bevirkede, at jeg blev deprimeret - så fik jeg udskrevet et "antidreprimiddel". Det tog jeg kun én gang - herefter skrottede jeg det hele. Lægen havde slet ikke styr på alle de bivirkninger, som medicinen udgjorde.

Tilbage havde jeg bare problemet med det for høje kolesteroltal. Det har jeg så løst med endnu mere motion, samt (og det er vel det afgørende) en mere kritisk holdning af den kost jeg indtager.

Vi kan ikke kun give lægen hele ansvaret for vor medicinindtagelse - vi har også selv et ansvar!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar