søndag den 1. december 2013

Cypern veteranerne og Bornholms Tidende

De tre bornholmske Cypern Veteraner, sammen med den cypriotiske
ambassadør i Danmark, den 26. november 2012
For et år siden var der en reception på den cypriotiske domicil i Hellerup. Anledningen var, at den cypriotiske regering ville hædre de danske FN-soldater for deres indsats på Cypern - i perioden fra 1964 til 1992.

Dette gjorde de bl.a. ved at uddele bogen "Danmark - Cypern, Da vikingerne mødte Afrodite". Bogen er både på græsk og dansk. Det er første gang i verdenshistorien, at et land hædrer FN-styrker for en indsats i deres eget land!

Jeg er så heldig, at jeg har et eksemplar af bogen.

Der var en del prominente personer tilstede ved seancen, og en del af den danske verdenspresse havde også fundet vej til Hellerup. Også jeg var tilstede (med mit kamera), da jeg har en helt speciel indgang til disse brave veteraner. Da jeg vidste, at der ville være tre veteraner med fra Bornholm, kontaktede jeg Bornholms Tidende, da dette måtte være en oplagt begivenhed, der skulle med i "Tidende".

Erik T. Hansen, formand for Cypern
veteranerne, på talerstolen i Aalborg
Tidende var helt med på idéen - hvis der altså var bornholmere tilstede i Hellerup! Lige så snart jeg var kommet tilbage til Bornholm, forøvrigt i selskab med de tre bornholmske veteraner på "Leonora Christina", skrev jeg en kort artikel om forløbet - og ikke mindst med billeder af de bornholmske veteraner, og sendte materialet til Tidende.

Efter en uges tid, var der endnu ikke kommet noget i Bornholmsk Tidende, derefter sendte jeg en mail til chefredaktøren, at han godt kunne glemme alt om mit materiale, da mit materiale var yderst aktuelt - og ikke historieskrivning når de engang fik tid!

Når en bornholmsk avis, som har et oplagstal i frit fald, ikke skriver om en meget aktuel begivenhed, hvor der er omtalt øens egne sønner i aktivitet, - men hellere koncentrerer sig om læserbreve, så kan det være forklaringen på, at avisen oplagstal er så kraftigt dalende?

Til næste år afholder Cypern veteranerne et 50 års jubilæum, hvor jeg sikkert også er tilstede. Men jeg tror ikke, jeg gider spørge Tidende, om de "igen" er interesseret i tekst og billeder!

Bornholms Tidende har ikke megen respekt for deres Cypern veteraner, og det er jo deres eget valg.

Foto: Erik Krog og Flyvestation Aalborg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar