fredag den 6. december 2013

Dagen efter "Orkanen Bodil"

Flere sejlbåde var kommet sikkert på land, men der lå stadig en del i havnen
Her, dagen efter "Orkanen Bodil's" ankomst til Danmark (fredag), har vi stadig haft en kraftig vind fra vest/nordvest med vindstød af orkanstyrke, hvor DMI's vejrkort har annonceret en vindstyrke på 22 m/s.

Længere hen på aftenen er der lovet enkelte sne- og sludbyger, så det ser ud til, at vi nu får vinter.

Så heller ikke i dag fredag, er der den store forbindelse til det øvrige Danmark - her fra Bornholm.

Genboen kom lige over til mig, og fortalte, at imens jeg havde været på den anden side af vandet, var vor grønne papircontainer fløjet sin vej, samt, var en af vore større potteplanter, ved hoveddøren, væltet - men, hun havde reddet begge dele og stillet dem ind bagerst i carporten. Dejligt med gode og hensynsfulde naboer på vor lille lukket vej.

Da jeg gik en tur ned til vor lokale Brugs ved havnen, kunne jeg rigtig mærke vinden tage i mig, så jeg var glad for, at jeg ikke havde taget cyklen, da cykling nærmest var livsfarligt på kørebanen.

Amazing Salute - ud for Tejn havn
På vejen hjem gennem havnen, fik jeg øje på skibe, som havde lagt sig i delvis læ ved Bornholms kystlinje, hvilket kan lade sig gøre, når vinden er omme i vest - men, havet så bestemt ikke roligt ud, ikke engang inde ved kysten.

Et af de skibe, som lå tættest på vor havn, var det store fragtskib, Amazing Salute, der sejler under Panamas flag.


Amazing Salute ligner nærmest en tanker, hvilket jeg også troede det var, men da jeg gik ind på  http://www.marinetraffic.com/ais/home  kunne jeg se, at det var et fragtskib på 255 x 43 meter, bygget i 2011, altså et ret nyt skib.

Nu håber jeg bare (sikkert sammen med mange andre), at stormen løjer af, så vi atter kan få de normale forbindelser igen, for lige nu, er vi nærmest helt afskåret fra de øvrige Danmark.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar