fredag den 6. december 2013

Sidste flyver til Bornholm

Dette fly viste sig, at være den sidste flyver til Bornholm i går
I onsdags var jeg taget til Kastrup, da jeg havde lovet min hustru, Birthe, at hente hende i lufthavnen, efter 10 dages børnepasning i Norge.

Alt dette var planlagt for over 6 uger siden. Dengang var der ingen varsler om storm den 5. december.

Lige siden stormen blev varslet, havde jeg fulgt situationen på DMI, hvor der hver dag blev ændret på vindstyrken for den 5. december - både op og ned.

Til det sidste håbede vi, at stormen "bare" var det sædvanlige fra journalister og meteorlogernes side - at køre en given situation op som de plejer.


Ankomst til Lyngby

Et blik i indenrigs i Kastrup - endnu ingen grund til aflysninger
Så da jeg ankom til Lyngby onsdag middag, var der slet ingen snak om, at flytrafikken var truet af de kommende kraftige vindstød.

Min gamle kammerat fra cykelklubben i Lyngby, Olaf Riisgaard, hentede mig i Kastrup, og også han var ret sikker på, at flyverne ville flyve om torsdagen, da ingen medier overhovedet havde omtalt aflysning af flyafgange.

Men torsdag formiddag var situationen en lidt anden. Birthe sendte mig sms'er om, at der allerede var sket skader på bygninger i Norge, samt politiet frarådede alt unødigt udkørsel.

Som billedet tegnede sig, kunne Birthe nærmest ikke komme til Hamar, som ligger 25 km væk fra Elverum. Fra Hamar, skulle Birthe så videre med toget til Gardermoen lufthavn ved Oslo. Denne tur taget ca. 1 time, og den var nu i fare for at blive aflyst på grund af vejret.

Herefter tog situationen fart. Vi blev enige om, at Birthe udsatte turen til Danmark, så ville jeg forsøge at tage tilbage til Bornholm og afvente hvilken sikker afgang, nogle dage senere, Birthe kunne tage til Kastrup. Derefter ringede jeg til DAT (Bornholmerflyet), for at søge efter den næste afgang, da jeg mente, at mit planlagte fly om aftenen, sikkert ville blive aflyst.


Tilbage til Bornholm

Tid til afgang til Bornholm, som viste sig, at være det sidste fly i går til øen
Kl. 11:30 sad jeg atter i flyet på vej til Bornholm. Og allerede på dette tidspunkt blæste det mere end normalt. Da vi landede i Rønne Lufthavn, var vindretningen allerede skiftet så meget, at landingen blev lidt "spændende".

Da flyet vendte tilbage til Kastrup, aflyste DAT sine andre afgange til Bornholm. Vindretningen var skiftet så meget, at det var for risikabelt at forsøge at lande på Bornholm - som kun har én landingsbane, så mulighederne er derfor ret begrænset.


Fri af "Bodil"

Det bedste ved dette, for Birthe og jeg, er, at ingen af os strandede i en eller anden lufthavn, hvor vi skulle tilbringe de næste mange timer. Jeg har før prøvet at sidde mange timer, i både Gardermoen og Kastrup, og så spændende er de lufthavne altså heller ikke.

Det var vort møde med stormen/orkanen "Bodil".

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar