søndag den 12. januar 2014

Henrik Kokborg på mission i Tyrkiet

Henrik Kokborg, med sit kamera
Fra min tid i hjemmeværnet i Odder, husker jeg en af de mere trofaste "hjemmeværnsknejter", som altid mødte op til vore hjemmeværnsøvelser, Henrik Kokborg. 

Henrik er også Cypern Veteran, og er aktiv i veteranforeningen "Cypernveteranerne" - en forening, som jeg blev den første sekretær i.

Henrik har givet mig lov til, at jeg må "stjæle" hans billeder fra Facebook, men det er slet ikke nok for mig, da Henriks rapport også har fanget mig, så den gengiver jeg her på bloggen. 

Henrik er i Tyrkiet med tøj fra Danmark til de mange syriske flygtninge, da det er meget koldt på denne årstid i Tyrkiet.


Dette billede er jeg - og mange andre, faldet pladask for
Rapport fra Tyrkiet

I dag var vi ved grænsen ind til Syrien. Her ligger en flygtninglejr men over 20.000 flygtninge, der bor i telte.

Der er mange kampe i området og det tyrkiske militær har haft lukket grænsen i 6 dage. 

Det betyder at der ikke er kommet mad ind til de syrieske flygtninge i lang tid. Derfor holder en mange kilometer lang kø af lastbiler.


Syrisk flygtningelejr i Tyrkiet. Billedet er taget fra lang afstand

Vi var henne ved hegnet for at kaste tøj over hegnet, men nåede ikke langt før det tyrkiske militær kom og beordrede os ned på knæ mens de en efter en kropvistierede os.

Der kom en gammel militær lastbil med soldater og vi blev taget med til afhøring. 

De slettede desværre de billeder jeg havde taget af lejeren. Efter ca. en times afhøring blev vi kørt tilbage hvor de havde taget os.



Der var noget tumult, da nogle af de syriske flygtninge prøvede at flygte ud af Syrien. Jeg så en kvinde med et lille barn bryde igennem pigtråden og styrte i skjul i en olivenplantage, men soldaterne var hurtig efter hende. Det var sgu hårdt at se hende og hendes lille søn blive ført tilbage til hegnet. Desperationen stod malet i hendes ansigt og hun brød fuldstændigt sammen da hun kravlede igennem pigtråden igen. 
Flygtningene er så desperate, at de overfalder dem, der bringer ting ind i lejren. Men det er de flygtningelejre, inde i Syrien, der er tale om. Der er ca. 5 milioner, der lever under disse forhold. Og så foregår der kampe midt mellem lejrene! 


Henrik Kokborg sammen med Wahid Khalil i Tyrkiet
Da de tyrkiske soldater slettede vores foto, kom de utilsigtet til at tage et par selfis, så dem kan vi så grine lidt af.

I morgen skal vi ud og aflevere mere tøj!

Tak for støtten til Mohammed. Planen er at vi besøger ham og hans familie og køber stomiposer til ham inden jeg tager hjem.


Jeg håber Henrik har noget mere materiale med hjem til mig, for det her er bestemt ikke hverdagskost for en blogger!


Her lidt af den danske nødhjælp, i form af tøj, til de mange tusinde syriske flygtninge i Tyrkiet
Foto: Henrik Kokborg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar