tirsdag den 28. januar 2014

Ingen isvinter - endnu

Ind mod Tejn havn er der rigelig is på klipperne
Igennem den sidste uges tid, har vi haft op til 10 graders frost om natten her i Tejn på Bornholm.

Jeg er godt klar over, at det næsten må betegnes som varmegrader, set i forhold til de frostgrader, som vor datter skriver om i Elverum i Norge.

24 minusgrader er det de er udsat for i Elverum. Det er godt vi ikke har det samme det her i Danmark, for så var vore journalister da gået helt amok, hvor det i Norge bare er ren dagligdag.

Nu er det altså ikke kun om natten vi har frostgrader her på Bornholm, selv om dagen har vi haft frostgrader, så derfor tænkte jeg, at der måske var ved at være lidt begyndende is i havnen, hvilket kunne være et mål til et motiv for mit kamera?

Længere mod Øst er der også is på klipperne
Meeen, så meget frost har vi altså heller ikke haft, da der kun var en meget lille smule grødis i inderhavnen, og det var så lidt, at jeg ikke fandt det værd at fotografere. Derfor gik jeg ud langs kysten, for jeg var ret sikker på, at klipperne ud mod Østersøen, kunne vise mig et lidt andet billede.

Og jeg skulle da heller ikke ret langt væk fra havnen, før op til flere motiver indfandt sig i søgeren.

Den friske vind, der stod mig lige i hovedet, fortalte mig tavs, at der slet ikke var noget varme tilbage i luften - tværtimod, og da vinden tillige med er ret fugtig langs kysten, føles den endnu skarpere.

Lidt underligt at tænke på, at i Australien slås de med varmegrader, der er over 40 grader - i skyggen, hvilket for os nordboere vil virke helt unaturligt på disse breddegrader, selv om Tasmanien befinder sig omkring det samme - bare på den sydlige halvkugle.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar