fredag den 31. januar 2014

Menneskets udvikling

I protest over børnehaven på Christiansborg, vil jeg i dag kaste mig over et helt andet emne - for nu er nok nok!

Lige fra skolen har jeg været fascineret af skabelsen omkring mennesket, og nu tænker jeg ikke på religionstimerne med Adam og Eva, for den holder nok ikke i byretten. Næh, det er historien om vi nedstammer fra aberne, der har fanget mig, en historie jeg har det lidt svært med. For så "nemt" kan det næppe være, at der bare er tale om en "naturlig" udvikling?

Afkodningen af et dna, har vist sig at være af afgørende betydning, for et dna kan også læses som en historieskrivning. Og der er slet ingen tvivl om, at yderligere forskning, vil afsløre endnu mere om vore forfædre.

Kranie af en neanderthaler
I årene der er gået siden skolegangen og op til i dag, har der også været ret mange teorier fremme om vor tilblivelse. Noget af det sidste jeg læste mig til var, at vi alle stammede fra et folk i Sydvestafrika. Dette folks dna kan man aflæse i datidens menneskers dna, hvilket så skulle bevise vor fælles afstamning.

I den sidste tid, har jeg så læst mig til, at vore forfædre parrede sig med bl.a. Neanderthaleren og et andet "mennesketype", som kaldes Denisovaer, som levede for 41.000 år siden. Dette har betydet, at vi i dag bærer mellem 1,5 - 2,5% Neanderthaler-dna i os.


Fundet af Denisovaer i 2008

I 2010 blev der i en artikel oplyst, at der var fundet en hidtil ukendt menneskerace i Sibirien. I en hule, havde forskerne fundet en lillefinger fra et ukendt væsen, og en kortlægning af fingerens dna, viste resultatet en hidtil ukendt menneskeart, der havde levet i Altaibjergene i Sibirien for omkring 30.000-48.000 år siden. Det mest interessante var, at dna'et afslørede, at der hverken var tale om et menneske eller menneskets nærmeste slægtninge, neanderthaleren.

Fundet af denne menneskeart, er siden blevet kaldt for "Denisova", og fundet i Denisova-hulen er tilbage i 2008, så fundet er altså ret nyt. En yderlig udforskning af hulen i Sibirien har vist, at hulen har været beboet helt tilbage til 125.000 år fra før nu - mindst!

Så forskningen af menneskets skabelse er langt fra færdig, og efterhånden danner der sig et billede af, at det er gennem et utal af tilfældigheder (parringer af beslægtede skabninger), at homo sapiens blev til det færdige resultat, som vi kender til i dag.

Foto: Fra nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar