mandag den 20. januar 2014

Sydney, Australien

Sydney Skyline. Noget helt andet end dengang jeg boede der.
Fra Brisbane til Hobart

Min gamle ven, fra de glade rejsedage i 60'erne, Erik Rudolf, og hans søn, Paul, er for tiden i Sydney, hvor de er med til, at oprette et helt nyt hovedkvarter for en kinesisk virksomhed, som bl.a. sælger bådmotorer.

Paul er ved at flytte tilbage til Hobart på Tasmanien, efter en del år i Brisbane i delstaten Queensland, i Nordøstaustralien.

I Brisbane har Paul en forretning med de kinesiske bådmotorer m.v. Det er denne virksomhed, som Paul nu flytter til Hobart på Tasmanien.

Sidste år besøgte Erik Rudolf og Paul morderselskabet i Kina. Denne rejse var på mange måder med til, at både far og søn fik en god tid sammen, men var i lige så høj grad med til, at Paul ville satse på den, i Australien, kinesiske importørs produkter.


Operahuset i Sydney er blevet hele Australiens kendetegn
Sydney, NSW

Nu har jeg selv boet i Sydney, så jeg blev meget glad for de billeder Erik Rudolf har sendt til mig, men jeg kan også se, at Sydney har ændret sig meget siden jeg forlod byen i 1967.

På det tidspunkt var Operahuset stadig under opbygning. Jørn Utzon havde forladt Australien, og projektet manglede penge til at blive færdigt. Derfor var der "gået lotteri" i projektet, hvor der blev solgt lodsedler "til en god sag".

Harbour Bridge som forbinder Sydney i nord og syd

Der er også kommet mange flere højhuse end dengang i 1967. I det hele taget har Sydney været igennem en større forandring siden jeg boede der.

Sydney er delt i Nord og syd, hvor forbindelsen er den meget kendte bro, Harbour Bridge", som vi hvert år kan se nytårsaften, som ét stort fyrværkerishow.

Cirkular Quay, Sydney
Den nordlige del af Sydney, er mere for den mere velhavende del af befolkningen, hvor den sydlige del repræsenterer arbejderne - dengang i 60'erne. Jeg vil tro, at det sikkert stadig er sådan i dag.

Byen er opbygget næsten på samme måde som København - med en masse omegnsbyer.

Jeg boede i Wiley Park, der vel lå i samme afstand fra Centrum, som Skovlunde ligger fra Rådhuspladsen.




Cluny Power Station på Tasmanien. Her et blik ned i turbinen
Cluny Power Station, Tasmanien

En dag i 1967, kom Erik Rudolf på besøg hos mig i Wiley Park, og spurgte om vi ikke skulle tage en "Walk about" - som det hedder i down under. Det var på denne tur, vi endte i Wayatinah-lejren på Tasmanien.

Her på det "Tasmanske Højland" var vi med til at bygge Cluny Power Station, et kraftværk, som den dag i dag er med til, at producerer strøm til Tasmanien.

Foto: Erik Rudolf

Ingen kommentarer:

Send en kommentar