onsdag den 5. februar 2014

Forårsfornemmelser

En knopsvane i Tejn havn
Vi skriver kun den 5. februar, bare tre dage efter kyndelmisse - og efter en god uge med frostgrader på omkring de 10, samt sne, fygninger og efterfølgende kraftig tåge - oplever vi solen igen.

Alt var, indtil i går, gråt i gråt, og meget deprimerende, så er det helt utroligt, hvad solen kunne frembringe af optimisme og livsglæde. Ja, jeg var sørme begyndt at tænke på, at tage raceren ned fra loftet - og det er lig med forårsfornemmelser for en gammel væddeløber.

Hvis det fortsætter sådan et par dage endnu, skal vi lige have saltet af vejen - herefter er der ingen undskyldning for, at raceren befinder sig på loftet. Herligt.

Nå, men Birthe og jeg nøjedes med at tage på en lille vandringstur rundt omkring havnen og lidt op i byen - lige indtil jeg opdagede, at jeg ikke havde mit druesukker på mig (hvilket jeg normalt altid har på mig). Herefter skulle jeg ikke længere, og så gik turen hjem igen.


Knopsvanen

Dog bød turen på et par knopsvaner i Tejn havn, hvilket ikke er usædvanligt her på Nordlandet, da jeg tit ser dem svømme langs kysten, når jeg cykler på mine mange cykelture.

Det er ikke så mange år siden, jeg så knopsvaner i Tejn havn - med et par "grimme ællinger". Jeg har kunne læse om knopsvanen på Dansk Ornitologisk Forening, at knopsvanen næsten var udryddet i 1920'erne, hvor jagt og møde med diverse luftledninger - samt blyforgiftning fra hagl, som den fandt sammen med kråsesten, udgjorde de største dødsårsager.

I dag er knopsvanen Danmarks nationalfugl, efter en afstemning i Danmarks Radio i 1984.


Fasankokken igang med at markere sit territorium med sin skogren.
Fasanen

Som så mange andre steder, her på Bornholm, er det helt almindeligt, at vi har "vore egne fasaner" rendende rundt i haven. Så da jeg gik ud på vor træteresse, for at nyde udsigten ud over Østersøen, hvor horisonten, for engang skyld, var  en skarp skillelinje mellem himmel og hav, dukkede fasankokken op fra sin vandringstur rundt i nabohaverne.

På denne årstid har kokken travlt med at afpatruljere sit territorium, hvilket tydelig kunne høres med dens vedvarende skogren.

Fasanen har ikke altid hørt til Danmark. Oprindeligt stammer den fra Asien, men kom her til landet i 1562. Men først i 1870'erne kom der rigtig gang i udsætningerne af fuglen. Herefter kan det nok være, at fasanen fik sig etableret i landet, da den nu er helt udbredt overalt i Danmark.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar