mandag den 10. februar 2014

Landevejstræning på MTB

Hammershus i dag, med en meget flot himmel mod vest
De sidste par dage, har vejret været utroligt flot. På trods af, at vi skriver den 10. februar, minder vejret en del om april - lige umiddelbart før bøgen springer ud.

Så derfor ville det være synd og skam, at tage dagens træning på spinningscyklen i Klemensker Fitness!

Nu er der også lige det, at landevejens cykeltræning giver en hel del mere end indendørs træning, og da jeg har noget med mit kolesterol, som jeg kun behandler med motion - og helt uden medicin, havde KIF-Fitness alle odds imod sig i dag.

Cykelturen gik bl.a. over vejen ved Hammershus. Denne udsigt, til den gamle ruin, nyder jeg hver gang jeg tager cyklen den vej rundt, så derfor måtte jeg lige have et billede af et af de mest besøgte steder her på Bornholm. Sidst jeg tog et billede af min MTB-cykel, fik jeg en dårlig tilbagemelding af kvaliteten, derfor komme cyklen i fokus igen.

Sct Ols Kirke. Her i februar er der intet grønt omkring kirken
Herefter gik turen til det sydligere Bornholm, hvor der trak sig lidt mørkere skyer sammen på himmelen fra syd, og med de bare pløjede marker som baggrund, havde jeg ikke den store lyst til, at hive mit Canon G9 frem igen.


Sct. Ols Kirke

Først da jeg var på vej hjem igen, tittede solen frem gennem et skyhul fra syd - ligesom jeg var ved at passere Olsker Rundkirke. Og det kunne jeg slet ikke stå for.

Langt de fleste turister skal altid til Østerlars for at se en Bornholmsk rundkirke, men de snyder sig selv, hvis de ikke også lader deres vej gå til Olsker, da Olsker Rundkirke er Bornholms højeste rundkirke. Og med sit nye tag hører kirken også med til at præsentere Bornholms rundkirker på den bedste måde. Sct. Ols Kirke er en yderst elegant kirke og bestemt et besøg værd.

Rundkirken i Olsker er bygget omkring år 1150. Kirken er ombygget og forstærket flere gange, og er sidst blevet ombygget i midten af 1900-tallet. Med til kirkens historie hører også, at kirken oprindelig havde et fladt tag.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar