søndag den 23. marts 2014

De uduelige - på Borgen

Bogens omslag
For et stykke tid siden, skulle jeg en tur i boghandlen i Rønne, bl.a. for at købe printerfarve og fotopapir m.v. - så var det, at jeg ikke kunne dy mig for at købe "Den hemmelige socialdemokrat", bogen som alle taler om. I hvert fald hos socialdemokraterne!

Da jeg kom hjem med den, kastede min hustru, Birthe, sig straks over den med ejermine, så jeg havde bare, at vente til hun havde læst værket.

Nu var det altså ikke en ny bog i serien "Hulebjørnens klan", så det tog lidt tid før Birthe havde tygget sig helt igennem bogen. Nu er der også lige den pointe, at bogen er skrevet af en anonym socialdemokrat i Folketinget, så den skulle lige analyseres ordentlig, for måske kunne hun finde ud af, hvem forfatteren egentlig var?

Det var ikke småting af udbrud, der kom fra Birthe under læsningen, "Hold da kæft nogle svin" og "det kan sgu da ikke være rigtigt" og meget andet, der ikke egner sig til at blive gengivet her på bloggen. Der kom også flere bud på, hvem der kunne have skrevet bogen, med det ændrede sig hele tiden under læsningen. Efterhånden var jeg ret spændt på at læse bogen!

Da jeg så begyndte på bogen, forstod jeg til fulde Birthe udbrud. Jeg kunne finde en anden titel til bogen "De uduelige", eller "De elendige" (nå, den titel er vist taget), men så "De ubrugelige"? Egentlig forstår jeg slet ikke, hvorfor socialdemokraterne er så ivrige efter at finde forfatteren (læs, få fat i skurken), for det var på tide, at en sådan bog blev skrevet, og så er det helt på sin plads, at forfatteren er anonym.

Egentlig kunne de fleste af socialdemokraterne have skrevet bogen, ja selv topledelsen kan jeg have mistænkt for at have bestilt den!

Nu kunne det være mig en trøst, hvis det bare var socialdemokraterne, der var som beskrevet i bogen, men desværre gælder den nok for alle partier på Borgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar