fredag den 21. marts 2014

Erstatning til Cypern Veteraner - krav forældes ikke

Cypern Veteranerne under et besøg på Cypern. Erik T. Hansen står i forreste
række som nummer tre fra højre. Erik T. Hansen var rejseleder på turen.
I går fik jeg en mail fra min gamle ven i Odder, Erik T. Hansen, som også er formand for Cypernveteranerne.

Erik T. Hansen havde været inde på avisen.dk og læst, at den nye lov om erstatning til veteraner ikke mere skulle være omfattet af en forældelsesfrist på 30 år - noget som jeg bl.a. havde skrevet et indlæg om her på bloggen.

Hvis denne forældelsesfrist blev gennemført, ville Cypern Veteraner, fra før 1984, slet ikke kunne søge nogen form for erstatning.

Derfor kaldte jeg den nye lov for en skændsel.


Lovforslaget ændres

Men ....., ifølge avisen dk er omtalte lov fremlagt for folketingets beskæftigelsesudvalg med den ændring, at "Krav efter denne lov forældes ikke"!

Dette er en rigtig god nyhed for Cypern Veteranerne.


S bag lovændringen, DF imod

Marie Krarup (DF) er imod
ændringen i lovforslaget
Det er Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen (S), der har stoppet dette hul i lovforslaget. Nu er det ikke alle partier, der deler samme opfattelse som Socialdemokraterne i denne sag, - for ..., Dansk Folkeparti, ved Marie Krarup, er, som jeg har læst det, direkte imod denne lovændring for Cypern Veteraner med psykiske skader, da de mener, at nu må Cypern Veteranerne vige, så andre kan komme til!?!

Hvad der er DF's egentlige argument imod lovforslaget, kan jeg kun gisne om. Men det er nok ikke de psykiske skader, som Cypern Veteranerne har pådraget sig, som må være "forældet" og dermed ophørt med at eksistere? For den er for langt ude. Jeg har personligt kendt til frihedskæmpere fra Anden Verdenskrig, som er gået i graven i en meget sen alder, uden at være kommet over deres psykiske skader, som de pådrog sig i tiden 1940-45!

Jeg tror næppe, at der er andre politiske partier, der deler DF´s holding i denne sag.

Foto: Udlånt af Cypernveteranerne, samt fra nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar