mandag den 17. marts 2014

Noget er deprimerende på Bornholm

I går havde jeg en rigtig god cykeltur, men når jeg ser alle de "Til salg" skilte overalt på min tur, bliver jeg lidt deprimeret. Ophævelse af bopælspligten på Bornholm, med undtagelse af Bornholms syv største byer, har slet ikke hjulpet noget som helst!


Der er alt for mange af disse skilte på Bornholm - men hvad gør vi?
Bopælspligten

Mange bornholmere er meget imod en ophævelse af bopælspligten, for de frygter "vinterdøde byer", hvis bopælspligten helt bliver ophævet.

Det kan jeg godt følge, men befolkningstallet på Bornholm er meget stødt dalende, så de mange ejendomme, som er sat til salg, vil ikke blive opkøbt af bornholmere, så vi ER nødt til at se efter købere udenfor øen - med mindre vi hellere vil se tomme boliger i alle vore byer på Bornholm? For det er det der sker!

De der forsvarer bopælspligten argumenterer så for, at der bliver solgt huse hele tiden, det kan de jo se på de "solgt" plakater, der bliver sat over "Til salg" skiltet! Disse skilte får forøvrigt lov til at stå i månedsvis - efter huset er solgt! De pynter jo ikke ligefrem!

Nu er det jeg kommer tilbage til min cykeltur - for vi cykelgale mennesker kender alt for godt disse skilte på vore træningsture - og vi kommer rigtig langt omkring. Hvad hjælper ét solgt hus, når der dukker to nye "Til salg" skilte op for hver solgte hus?

Se dog kendsgerningerne i øjnene!


Tid til en holdningsændring

Vi er NØDT til en holdningsændring for købere fra den anden side af vandet, samt må færgeprisen væsentlig ned, så vi ligestilles med den øvrige del af Danmark. Og det kan kun gå for langsomt, for det eneste der er stor produktion af her på øen - er "Til salg" skilte.

Og det er det, der er så deprimerende - især når Bornholm er så smuk en ø.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar